Drop-in-vaksine for studenter

Kristiansand kommune tilbyr studenter drop-in-vaksine – både andre og første dose – på Sørlandssenteret. Dermed blir det ikke tilbud om dette på campus. Teststasjonen er imidlertid klar til innsats på ukedagene.

Teststasjonen på Campus Kristiansand ligger i innkjøringen til campus, rett ved Spicheren og SiAs nye studentsenter.

Det har vært arbeidet med en vaksine-stasjon på Campus Kristiansand, men det er nå ikke aktuelt. Samtidig øker Kristiansand kommune tilbudet på Sørlandssenteret – og bussforbindelsen dit er upåklagelig fra campus, M1-bussen går hvert 10. minutt og reisetiden er 12 minutter, ifølge AKTs ruteplanlegger.

Tilbudet gjelder ut september, skriver Kristiansand kommune på sine hjemmesider.

Mer om korona på Kristiansand kommunes hjemmesider:

I Grimstad kommune blir vaksineringen endret fra daglig til én dag i uka fra 15. september. Det er timebestilling nå og også etter 15. september. Mer om vaksinering på Grimstad kommunes hjemmesider: - se også Grimstad kommunes nettsted om korona

Studenter kan slippe smittekarantene

Coronavirus testcenter - poster.

I likhet med elever ved videregående skoler, kan studenter nå teste seg ut av smittekarantene. Dette er bare forskriftsfestet i Kristiansand, og gjelder dermed ikke i Grimstad.

Det er bestemte krav til hvordan testingen skal gjøres. For studenter er det testsvar fra teststasjonen på Campus Kristiansand (eller andre - men ikke hjemmetester) som gjelder.

Med negativ test her tre dager etter kjent eksponering, slipper studenter videre karantene.

Slår testen positivt ut, blir studentene fulgt opp av den kommunale helsetjenesten – det vil si smittesporerne – på vanlig måte.

Forskriften kan du lese her:

Retningslinjene ser du her:

Helgetesting på Torvet

Korona-teststasjonene på campus er åpne hver ukedag – fra mandag – fredag.

• Campus Grimstad: Mandag – fredag: 12 – 14 Her får du både hurtigtest og PCR-test om du har symptomer. Drop-in.
  • Campus Kristiansand: Mandag – fredag: 10 – 14 Her får du bare hurtigtest. Drop-in. Timebestilling også - finn QR-kode her:

Kristiansand kommune har åpnet teststasjon på Torvet i sentrum. Teststasjonen er åpen fra 10 – 14 både lørdag og søndag, og her er det drop-in

Mer om testing og hvordan du bestiller time finner du her:

Fastleger tar også korona-test, men her må du betale.

Bruk Smittestopp-appen

Alle bør laste ned og bruke Smittestopp-appen. Dette er viktigere enn før, siden smittesporerne nå sliter med å finne fram til nærkontakter. Det er lurt for din del også, siden du får beskjed om at du har vært i nærheten av en smittet – og kan ta en hurtigtest og sjekke deg ut.

Det er frivillig - men smart - å laste den ned. Det gjør du her: https://www.fhi.no/om/smittestopp/

Smittevernreglene:

1. Hold deg hjemme hvis du er syk eller kjenner selv svært små symptomer på luftveisinfeksjon

2. Vask hendene eller sprit dem ofte

3. Sosial distanse er viktig - ikke skrump smittevern-meteren, men la den heller vokse til to meter. Husk det også når du er i kantina og på fellesområder.

4. Begrens nærkontaktene så godt du kan, og ha oversikt over de du har hatt kontakt med i mer enn 15 minutter på mindre enn to meters hold

5. Bruk QR-kodene når du er i rom som er merket og

6. Last ned Smittestopp-appen fra FHI..