Disse UiA-studentene arrangerer gratis sommerskole

I august arrangerer fem UiA-studenter teknologisk sommerskole for elever fra 5. til 10. klasse i Grimstad. Målet at mange barn og unge vil la seg inspirere til å jobbe med teknologifag i fremtiden.

Studenter som planlegger prosjektet sommerskolen i august for barn og unge i Grimstad.
Yngvild Lauvås Stormoen (f.v), Kaspar Kielland, Kajom Kader, Fahd Mahmoud og Marjan Daliri skal drive teknologisk sommerskole for barn og unge i Grimstad.

- I år blir det nok en sommer med færre arrangementer og planer grunnet korona. Teknologi er dessuten noe enhver kan inkluderes i. Vi ønsket derfor å starte en sommerskole som tilrettelegger for alle, uansett forutsetninger eller funksjonshemninger. Vi håper flest mulig melder seg på for å oppleve noe gøy i sommer og kanskje er det nyttig for fremtiden, sier Kaspar Kielland, konsulent for Young Industrial Innovators (Yi2) teknologi-sommerskole.

Yngvild Lauvås Stormoen, partner og driftsansvarlig for Yi2 og prosjektleder for sommerskolen.

Det hele er finansiert av Grimstad kommune. I samarbeid med UiA arrangeres det av studentkonsulentfirmaet Yi2 (Young Industrial Innovators), som drives av studenter ved Universitetet i Agder.

Selve opplegget er et gratis lavterskeltilbud som vil vare fra 2. til 6. august og 9. til 16. august ved UiA i Grimstad, med plass til 20 deltakere per uke. Det er nå åpent for påmelding for elever fra 5. – 10. klasse fra Grimstad kommune.

Lego og 3D-printer

Elevene vil få innsyn i teknologiens verden gjennom redskaper og materialer de kjenner fra før. I løpet av uken skal eksempelvis elevene samarbeide om å bygge en robot ved hjelp av lego. Her vil de få opplæring i funksjon, programmering og robotens kommandoer, hvor kreativiteten kan slå seg løs.

- Mange har nok sett en robot på tv, men vi vil vise hva som ligger bak en robot og hva det faktisk betyr for fremtiden, sier prosjektleder Yngvild Lauvås Stormoen.

Her viser UiA-student Kajom Kader fram en 3D-maskin, som vil være en av flere spennende oppgaver elevene får prøve seg på. De skal blant annet lære om 3D-printing, hvor tegningene deres vil bli skrevet ut av en slik maskin.

Hver av studentene i prosjektet har bakgrunn innenfor teknologi og ingeniørfag, og skal bidra til å hjelpe og engasjere elevene gjennom uken. På agendaen står også læring av hvordan en kan få en lyspære til å fungere ved hjelp av enkle elektriske komponenter.

I tillegg til å printe ut elevenes tegninger med en 3D-printer, blir det også omvisning på campus og omegn for å vise fram de fremste innovasjonene innen teknologi - etterfulgt av leker tilrettelagt for de ulike aldersgruppene.

- Hovedfokuset er å få elevene til å se hvordan teknologi binder samfunnet sammen, på en gøy måte. For å åpne opp kreativiteten og interessen, sier medarrangør Fahd Mahmoud.

Vil lokke flere til teknologistudier

Nå som Grimstad blir en del av batteri-kysten, håper de fem UiA-studentene at deres teknologiske opplegg kan bidra til at flere barn og unge i regionen får øynene opp for teknologi, som fremtidens arbeidsplass.

- Det kommer jo noen etter oss. Selv var jeg usikker på hva en ingeniør gjør og skulle gjerne hatt et slik opplegg da jeg var yngre. Dermed synes vi det er givende og særdeles viktig å engasjere unge, og håper det kan bringe entusiasme for å velge teknologisk retning når de søke seg videre enten på videregående skole eller universitetet senere, sier Yngvild Lauvås Stormoen.

Lauvås Stormoen fremhever betydningen av å rekruttere flere unge jenter og kvinner i en mannsdominert bransje, noe hun håper sommerskolen kan bidra til. Lauvås Stormoen trekker frem hvor positivt det er med flere kvinner i teknologi-yrker:

- Det er viktig med kjønnsbalanse i arbeidslivet. Det er for få av oss. Vi vil vise at det ikke bare er menn som får jobben gjort og kan komme opp og frem i teknologiske yrker. Jeg håper opplegget vårt kan demonstrere at det ikke er noe problem å være jente i teknologi-yrker, sier hun.

Om den teknologiske sommerskolen får nok engasjement er det planer om å gjenta det hele til neste år, med flere deltakere og enda større opplegg, sier Lauvås Stormoen.

Marjan Daliri (f.h), Yngvild Lauvås Stormoen, Fahd Mahmoud, Kaspar Kielland og Kajom Kader skal drive den kommende sommerskolen for 5. – 10. klasse. Det hele vil finne sted ved UiA avdeling Grimstad i august.

Kajom Kader (f.v), Yngvild Lauvås Stormoen, Kaspar Kielland, Fahd Mahmoud og Marjan Daliri håper sommerskolen kan bidra til at Grimstad-elever velger ingeniørfag i fremtiden.