Disse spiser mest frukt og grønt

En stor, internasjonal studie viser at kjønn, geografi og utdanning har mye å si for hvor mye frukt og grønnsaker vi spiser.

Illustrasjonsfoto av kvinne som spiser frukt
Høyt utdannede kvinner spiser klart mest frukt, viser en ny internasjonal studie. Resultatene er publisert i tidsskriftet PLOS One. (Illustrasjonsfoto: Colourbox)

Europeiske kvinner spiser klart mer frukt og grønt sammenlignet med menn, og de med høy utdannelse spiser mer enn de med lavere utdannelse. Kvinner med lav utdannelse spiser like mye frukt som høyt utdannede menn.

Dette viser tall fra European Social Survey, som har spurt over 37.000 deltakere fra 21 land om hvor ofte de spiser frukt og grønnsaker.

FAKTA/Om studien

Kan sammenligne

Portrettfoto av Tonje Holte Stea

Tonje Holte Stea er professor på Institutt for helse og sykepleievitenskap ved Universitetet i Agder.

Målet til forskerne var å se hvordan inntak av frukt og grønt varierer mellom kjønn, sosioøkonomiske klasser og geografi.

– Tidligere studier har hatt svakheter og tallene fra ulike land har ikke vært sammenlignbare. Men disse tallene er sammenlignbare, og vi kan stole på dem, sier Tonje Holte Stea.

Hun er professor på Institutt for helse og sykepleievitenskap ved Universitetet i Agder (UiA) og er førsteforfatter for en forskningsartikkel som nylig er publisert i det vitenskapelige tidsskriftet PLOS ONE (se faktaboks).

Spiser minst i øst

Kart over fruktspisere

Kartet viser land som er fargemarkert etter hvor mye frukt de spiser: Mer enn en om dagen (grønn), en om dagen (gul) eller mindre enn en om dagen (rød).

Forskere vet at de som spiser lite frukt og grønnsaker, har større risiko for å utvikle hjerte- og karsykdommer, kreft, og diabetes type 2. I tillegg vil det være mer bærekraftig for kloden om vi mennesker spiser mindre kjøtt og mer frukt og grønt.

– Hvor mye frukt og grønnsaker vi spiser, varierer veldig mellom de ulike europeiske landene, men særlig i Øst-Europa er inntaket betydelig lavere enn anbefalingene, sier Stea.

Det norske helsedirektoratet anbefaler minst fem porsjoner av frukt, grønnsaker og bær hver dag.

Sammen med innbyggerne i Frankrike, Spania, Portugal og Storbritannia er nordmenn blant dem som spiser mest frukt i Europa. De minst entusiastiske fruktspiserne finner vi i østeuropeiske land som Ungarn og Tsjekkia.

Stea sier at tallene tyder på at inntaket er høyere i regioner som har lettere tilgang på frukt og grønt – for eksempel i land hvor de dyrkes, hvor disse matvarene er billige, eller som har nasjonale frukt- og grøntkampanjer.

Kampanjene må evalueres

kart over grønnsaksspisere

Kartet viser land som er fargemarkert etter hvor mye grønnsaker de spiser: Mer enn en om dagen (grønn), en om dagen (gul) eller mindre enn en om dagen (rød).

– Mens det er høy tilgjengelighet i Spania og Portugal, har vi i Norge og flere andre land hatt kampanjer som Fem om dagen og gratis skolefrukt som kan forklare litt av fruktinntaket vårt, sier hun.

Stea sier at disse statlige holdningskampanjene ser ut til å ha virket bedre på høyt utdannede kvinner, og hun mener det nå er viktig å jobbe for å nå lavt utdannede menn.

– Noen av kampanjene er relativt dyre, men få av dem blir evaluert på en god måte. Funnene våre tyder på at kampanjene bør justeres slik at de ikke bare har effekt på høyt utdannede kvinner, sier Stea.