Disputerer på utvikling av programmeringsspråk

Terje Gjøsæter forsvarer sin avhandling “Abstractions and Architecture for Language Specification” for ph.d.-graden fredag 6. november på Campus Grimstad.

Terje Gjøsæter disputerer for ph.d.-graden ved Fakultet for teknologi og realfag. (Foto: Privat)

I avhandlingen har Gjøsæter forsket med modeller som effektiviserer utviklingen av programvare, særlig for industrien, når de utvikler spesifikk programvare for å lage verktøy og applikasjoner.

Terje Gjøsæter har fulgt doktorgradsprogrammet ved Fakultet for teknologi og realfag, med spesialisering i IKT.

Slik beskriver kandidaten selv essensen i avhandlingen:

Abstraksjoner og Arkitektur for Dataspråkspesifikasjon

Terje Gjøsæter forsvarer sin doktorgrad den 6. november på Universitetet i Agder på temaet abstraksjoner og arkitektur for å definere programmeringsspråk.

Hans forskning er basert på såkalt modelldrevet utvikling, hvor en abstrakt høynivåmodell av systemet blir brukt for å generere koden for et program. Slike tilnærminger har forbedret effektiviteten av programvareutvikling betydelig, spesielt i industriprogramvareutvikling (f.eks. telekommunikasjon, romfart eller bilindustrien) der slike teknikker brukes for å generere programvareverktøy og applikasjoner.

LanguageLab

Terje har tatt dette konseptet enda lenger i LanguageLab platformen, hvor han har utviklet en arbeidsbenk for modelldrevet utvikling av programmeringsspråk – et meta-modelleringsmiljø. I LanguageLab fokuserer han på brukervennlighet, klare forståelige konsepter, og på måter å senke terskelen for å komme i gang, for å gjøre det anvendelig til undervisning innen dataspråkutvikling.

Ved hjelp av modell-drevet utvikling for etablering av nye programmeringsspråk er en fordel, slik at man kan dra nytte av dette økt effektivitet ved opprettelse verktøy for disse nye språk, og denne ideen er ikke ny. Men gitt begrensninger i state of the art i språkspesifikasjonen, var det ennå ikke er mulig å dra nytte av det fulle potensialet av modell-drevet utvikling for dette formålet.

Foreslår komponentbasert tilnærming

For å muliggjøre effektiv bruk av modell-drevet utvikling for spesifikasjon av domenespesifikke språk, foreslår Terje Gjøsæter en komponentbasert tilnærming til språkspesifikasjonen som forenkler spesifikasjon av alle aspekter av et dataspråk på en konsekvent måte.

LanguageLab vil være åpen for tredjeparts språkmoduler, lette gjenbruk av språkmoduler, og muliggjøre eksperimenter med flere konkrete syntakser til samme språk – for eksempel i forbindelse med undervisning.

Disputasfakta:

KandidatenTerje Gjøsæter er opprinnelig fra Bergen, men har vært bosatt i Arendal og Grimstad i mange år. Han fikk sin mastergrad i IKT i 2003 fra Høgskolen i Agder (nå Universitetet i Agder), med en masteroppgave i sikkerhet og kryptografi. Han har også deltatt i EU-prosjektet EIAO fra 2004 til 2007, hvor han jobbet med automatisk storskala-evaluering av web-tilgjengelighet. Deretter ble han ansatt ved UiA som ph.d.-stipendiat, og har arbeidet med sin avhandling om meta-modelleringskonsepter og -arkitekturer.

Terje Gjøsæter er for tiden ansatt som forsker ved Universitetet i Agder (UiA). Siden april 2012 har han jobbet i EU-prosjektet PRECYSE, og utført forskning for å utvikle metodikk for å evaluere og håndheve sikkerhet og personvern i kritiske infrastrukturer. Siden april 2014 har han også deltatt i EU-prosjektet SEMIAH om design og utvikling skalerbar, sikker og personvernbevarende energistyringsinfrastruktur for husholdninger i smart-grid.

Prøveforelesning og disputas finner sted i Rom i C2-040, Campus Grimstad.

Førsteamanuensis Morgan Konnestad, assisterende instituttleder, Institutt for IKT, leder disputasen.

Tid for prøveforelesning: Fredag 6. november 2015 kl 10:00

Oppgitt emne for prøveforelesning: “Which role might model-based engineering play in Big Data”

Tid for disputas: Fredag 6. november 2015 kl 12:00

Tittel på avhandling: “Abstractions and Architecture for Language Specification”

Søk etter avhandlingen i AURA - Agder University Research Archive, som er et digitalt arkiv for vitenskapelige artikler, avhandlinger og masteroppgaver fra ansatte og studenter ved Universitetet i Agder. AURA blir jevnlig oppdatert.

Opponenter:

Førsteopponent: Førsteamanuensis Ileana Ober, Université Paul Sabatier, Toulouse

Annenopponent: Førsteamanuensis Ragnhild Kobro Runde, Universitetet i Oslo

Bedømmelseskomitéen er ledet av professor Ole-Christoffer Granmo, UiA

Veiledere i doktorgradsarbeidet var professor Andreas Prinz, UiA (hovedveileder) og førsteamanuensis Mikael Snaprud, UiA (bi-veileder)