Disputas: Bedre omsorg med mer informasjonsteknologi

Samarbeid og samsnakking er sentrale faktorer for å lykkes når man tar i bruk ny omsorgsteknologi. Niels Frederik Garmann-Johnsens doktorgradsavhandling i e-helse viser praktiske metoder for hvordan ledere med oversikt og smidighet kan bruke informasjonssystemer til smartere styring av helsevirksomheter.

Niels Frederik Garmann-Johnsen disputerer på en avhandling som inneholder praktiske bidrag til bedre planlegging og struktur i helsesektoren gjennom bruk av informasjonssystembasert e-helseteknologi.

Niels Frederik Garmann-Johnsen disputerer for ph.d.-graden fredag 27. november 2015 med avhandlingen ”CBPM in E-health”. Han har fulgt doktorgradsprogrammet ved Fakultet for samfunnsvitenskap, med spesialisering i informasjonssystemer.

Garmann-Johnsen er nærings-ph.d. – noe som betyr at han har arbeidet med doktorgradsavhandlingen ved UiA, men også som tilsatt i bedriften Go Mobile AS.

Slik beskriver kandidaten selv essensen i avhandlingen:

Struktur og planlegging gir bedre helse-samarbeid

Niels F. Garmann-Johnsen: ”CBPM in E-health” (Doktoravhandling ved Fakultet for samfunnsvitenskap, Institutt for Informasjonssystemer ved Universitetet i Agder)

Bedre planlegging og struktur i informasjonssystemer vil bedre samarbeidet som kreves for å ta i bruk omsorgsteknologi.

Avhandlingen foreslår flere nye ledelseskonsepter som kan oppnå dette. Ved å bruke ”collaborative Business Process Management” (cBPM) kan man få et systematisk fokus på arbeidsprosesser fra kartlegging til kontinuerlig forbedring. Dette vil være særlig nyttig for kommunale ledere som skal realisere den viktige rollen kommunene har i den norske Samhandlingsreformen. Videre vil cBPM være av interesse for politikere, system- og tjenesteleverandører, pasienter og pasientgrupper.

Foreslår praktiske metoder

Avhandlingens viktigste bidrag er de praktiske metodene som foreslås. Et eksempel er forklaringen på hvorfor toppledelsen i kommunene trenger å bli sterkere involvert i utviklingen av virksomhetsarkitektur. Kommunal ledelse har behov for mer kompetanse i utvikling av informasjonssystemer og, cBPM, prosessmodellering, teknologiadopsjon, og tjenesteutvikling. Avhandlingen viser eksempler på tilhørende metodikker som ITIL, PRINCE2 eller Scrum. Det er fortsatt nødvendig med smidighet i offentlig styring, men smidigheten må koordineres på en smartere måte. Nye ledelseskonsepter kan bidra til dette ved å forbedre inter-kommunalt samarbeid ved bedre metoder for å koordinere prosjekter og ressursbruk.

For å bidra til å oppnå dette i praksis, foreslår avhandlingen at akademia møter behovet for kompetanse både med flere tilrettelagte kurs og videre forskning på virksomhetsarkitektur og  forbedring av systemplattformer og teknisk infrastruktur. I tillegg må staten tilrettelegge for prosessinnovasjoner og gi kommuner og private aktører incentiver som sikrer bærekraftige investeringer i omsorgsteknologi.

Disputasfakta:

Kandidaten: Nærings-ph.d.Niels Frederik Garmann-Johnsen, (1960, Kristiansand), BA fra Agder distriktshøgskole (ADH) og MA fra Norges handelshøyskole. Som ph.d.-kandidat deltar han i UiAs stipendiatprogram, men er samtidig ansatt ved Go Mobile AS i Kristiansand i nærings-ph.d.-programmet. I stipendiat-perioden var han deltidsansatt ved UiA som universitetslektor - nå før disputasen har han arbeidet på full tid som universitetslektor. Doktorgradsarbeidet er finansiert av Norges forskningsråd og Go Mobile AS gjennom nærings-ph.d.-programmet.

Prøveforelesning og disputas finner sted i Arne Garborgs auditorium, B1-006, Campus Kristiansand. Disputasen ledes av professor Bjørn Erik Munkvold.

Tid for prøveforelesning: Fredag 27. november 2015 kl 11:15

Oppgitt emne for prøveforelesning: “The value of cBPM to improve eHealth services: effects and pre-requisites​”.

Tid for disputas: Fredag  27. november 2015 kl 13:15

Tittel på avhandling: ”CBPM in E-health”

Søk etter avhandlingen i AURA - Agder University Research Archive, som er et digitalt arkiv for vitenskapelige artikler, avhandlinger og masteroppgaver fra ansatte og studenter ved Universitetet i Agder. AURA blir jevnlig oppdatert.

Opponenter:

Førsteopponent: Dr.Ir. Ton A.M. Spil, Department of Industrial Engineering and Business Information Systems, University of Twente, the Netherlands

Annenopponent: Professor Vivian Vimarlund, Jönköping International Business School, Jönköping University, Sweden

Bedømmelseskomitéen er ledet av professor Dag Håkon Olsen, Institutt for informasjonssystemer, UiA

Veileder i doktorgradsarbeidet var professor Tom Roar Eikebrokk, UiA, mentor ved GoMobile var Ole K. Gulbrandsen