Digital undervisning ut uke 3

Strategisk kriseledelse ved UiA har besluttet å utvide korona-retningslinjene ut uke 3, det vil si til og med fredag 22. januar.

Digital undervisning fortsetter fram til og med 22. januar. På dette arkivbildet fra våren 2020 følger Kristine Sommerstad Molstad forelesningen til universitetslektor Astrid Haugestad. (Foto: Privat)

Digital undervisning fortsetter fram til og med 22. januar. På dette arkivbildet fra våren 2020 følger Kristine Sommerstad Molstad forelesningen til universitetslektor Astrid Haugestad. (Foto: Privat)

Årsaken er at studentene trenger forutsigbarhet. Ved å forlenge perioden med digital undervisning ut uka, gir UiA alle mer tid til å områ seg – både studenter og forelesere.

Det blir altså digital undervisning ved UiA til og med fredag 22. januar selv om regjeringen skulle lette på tiltakene i sine vedtak som presenteres mandag.

Når regjeringen har lagt frem sine nye vurderinger, anbefalinger og pålegg vil strategisk kriseledelse vurdere dette og bestemme hva som gjelder fra mandag 25. januar.

Vi har ingen indikasjoner på om anbefalingen om fortsatt digital undervisning forlenges. Slik formulerte statsrådene seg i Dagbladet tirsdag – se nederst i artikkelen

Spesielle behov

UiA vil forsøke å finne løsninger for laboratoriegrupper og andre undervisningsformer som er avhengige av fysisk tilstedeværelse på campus. I enkelte tilfeller kan noen av disse gruppene få fysisk undervisning allerede før 25. januar. Alle studenter som blir berørt får beskjed i Canvas.

Det er imidlertid en klar forutsetning at smittevernreglene blir overholdt.

UiA har erfaring med nødvendige smittereduserende tiltak fra forrige vårsemester. Om myndighetene åpner opp for fysisk undervisning for disse studentgruppene, vil vi bruke disse erfaringene når undervisningen blir planlagt.