Jump to main content

Cultiva støtter nytt studium i prosjekt- og produksjonsledelse

Kulturstiftelsen Cultiva bevilger 482.000 kroner til et forprosjekt som tar sikte på å etablere et nytt studium i prosjekt- og produksjonsledelse fra høsten 2015 ved Fakultet for kunstfag på Universitetet i Agder.

Bilde fra studentforestillingen «Garman». Regi: Marit Wergeland Yates. Spilt på Den kulturelle skolesekken og på Kilden. (Foto: UiA)

- Norsk kulturliv lider under mangelen på skolerte produsenter. Dette gjelder for de fleste kunstfelt, men innen teater, musikkteater og opera- og konsertproduksjoner er behovet åpenbart, sier Bentein Baardson, direktør for Kilden teater- og Konserthus.

Kristiansand kommune og Kilden er med i prosjektgruppen sammen med UiA for å utvikle studiet. Prosjektledelse, økonomi og jus samt kunst- og kulturforståelse tenkes som sentrale emner.

- Det skal gi studentene en kombinasjon av teoretisk refleksjon og praksis som er relevant og etterspurt både i det frie kulturfeltet og fra kunstinstitusjonene, sier Merete Elnan, leder ved Institutt for visuelle og sceniske fag ved UiA og leder for prosjektgruppen.

- Med studiet håper vi på å øke kvaliteten også på produksjonssiden av kunst- og kulturarrangement. Vi ønsker at flere produsenter og produksjonsledere skal bli værende i byen og styrke kulturlivet, sier Jørgen Skauge fra kulturdirektørens stab i Kristiansand kommune, også medlem i prosjektgruppen.

Praksis i Kilden

Teater- og konserthuset Kilden åpner sine dører for studentene i prosjekt- og produksjonsledelse.

- Innenfor Kildens bølgevegg har fire institusjoner tilholdssted, tre av disse kunstneriske institusjoner som er produserende enheter. Denne samlokaliseringen, og ikke minst den enhetlige organisasjonsformen, gjør det mulig å tilby studenter et helt spekter av kompetanseutviklende erfaring innen ulike kunstsjangre i løpet av utdanningsperioden, sier Baardson.

Studiestart neste år?

Fram til juli 2015 skal det kartlegges behov, planlegges innhold, tilrettelegges en finansieringsmodell og søkes om oppstart av studiet. Til det arbeidet har Cultiva bevilget 482.000 kroner av et samlet budsjett på 614.000 kroner.

Inger Margrethe Stoveland er engasjert som prosjektleder. Hun er blant annet utdannet fra Anglia Ruskin University med post-graduate diploma i Arts Administration. I etterkant har hun arbeidet med prosjektledelse og produksjon innen kunst- og kulturfeltet blant andre som daglig leder for Jo Strømgren kompani, kulturrådgiver i Den norske kirke og rådgiver for Aust-Agder bibliotek og kulturformidling innen DKS - film og scenekunst.

Stoveland jobber nå som prosjektleder på Trafo og Cultiva Ekspress. Hun skal arbeide med prosjektet i en 30-50 % stilling.