Brussel hedrer satsing på e-helse

Fylkesordfører Tellef Inge Mørland mottok i desember et trofé som et synlig bevis for at Agder har blitt et europeisk referanseområde innen e-helse.

Rune Fensli, Tellef Inge Mørland, Kirsten Borge og Ragni Macqueen Leifson.
I BRUSSEL: Professor Rune Fensli fra UiAs Senter for e-helse, fylkesordfører Tellef Inge Mørland, regionalsjef Kirsten Borge i Aust-Agder fylkeskommune og Administrativ leder for Senter for e-helse og omsorgsteknologi, Ragni Macqueen Leifson. Foto: Privat

– Det er et solid arbeid Universitetet i Agder har gjort innen e-helse. Fylkeskommunen er glad for å ha vært en samarbeidspartner til Universitetet i Agder på dette feltet, og vi følger spent med på fortsettelsen, sier fylkesordfører Tellef Inge Mørland.

I desember mottok han utmerkelsen i Brussel sammen med regionalsjef Kirsten Borge i Regionale Forskningsfond og Ragni Macqueen Leifson, administrativ leder for Senter for e-helse og omsorgsteknologi ved Universitetet i Agder (UiA).

Unikt i Norge

Senter for e-helse og omsorgsteknologi ved UiA er Agder-regionens koordinerende partner i det uformelle nettverket European Innovation Partnership on Active and Healthy Ageing (EIP on AHA) . Målet med det EU-baserte nettverket er å mobilisere ressurser, ekspertise og erfaringer for å lage nyskapende løsninger for en aktiv og sunn aldring.

En av måtene dette gjøres på, er ved å utpeke såkalte referanseregioner som har mellom en og fire stjerner. Agder har nå blitt en trestjerners referanseregion, en anerkjennelse av at regionen har kommet langt innen velferdsteknologi.

– De som blir utpekt er regioner som andre skal lære av. Nå regner vi med å ta imot besøk for å vise frem områder hvor vi har kommet spesielt langt, sier Leifson.

I Norge er det bare Stavanger som også har status som referanseregion, men med kun én stjerne. Til sammen finnes det 74 referanseregioner i Europa.

Satsingsområde for UiA

E-helse har vært et strategisk satsingsområde for UiA siden Senter for e-helse ble etablert i 2010. De siste fem årene har det vært gjennomført store forskningsprosjekt støttet av EU og Norges forskningsråd. I tillegg deltar flere av kommunene i Agder i ulike velferdsteknologi-prosjekter ledet av Helsedirektoratet og Direktoratet for e-helse.

– Vi har jobbet systematisk i Agder med å satse på velferdsteknologi både på universitetet og på fylkesnivå. Da vi startet var fasilitetene våre nokså unike, og det å ha et helse-Norge i miniatyr var spesielt i hele Europa, sa Leifson da statusen som referanseregion ble offentlig i høst.

Senter for e-Helse samarbeider inn mot EIP on AHA med Aust- og Vest-Agder fylkeskommune, Helse Sør, e-helsealliansen, Helsenettverk Lister, Knutepunkt Sørlandet, kommunene i Kristiansand og Grimstad, Devoteam Solutions AS, Østre Agder helsesamarbeid og Sørlandets europakontor.