Avtale sikrer kompetanse for framtidens entreprenører

Universitetet i Agder (UiA) og Patentstyret har inngått en avtale som skal styrke opplæringen blant studenter, undervisningspersonale, administrativt ansatte, forskere og ph.d.-kandidater innen områder som varemerker og merkevarebygging, designbeskyttelse og patenter.

Per Foss fra Patentstyret og Gøril Hannås fra UiA undertegner samarbeidsavtalen. (Foto: Patentstyret)

Per Foss fra Patentstyret og Gøril Hannås fra UiA undertegner samarbeidsavtalen. (Foto: Patentstyret)

Formålet med samarbeidet er å øke kompetansen om immaterielle rettigheter (IPR) innen relevante studie- og fagretninger ved UiA, og samtidig bidra med veiledning for ph.d.-kandidater og UiA-ansatte. I tillegg skal Patentstyret bidra med veiledning inn i prosjekter rettet mot næringslivet.

UiA først ute

- Innovasjon og nyskaping er sentralt for Universitetet i Agder, og neste høst starter vi en egen masterutdanning i entreprenørskap hvor IPR er sentralt. I utvikling av gode økosystemer for entreprenørskap blant studenter og kommersialisering av forskning er det viktig at våre studenter og forskere har god kunnskap om immaterielle rettigheter. UiA er glad for å være det første universitetet som har inngått en slik samarbeidsavtale med Patentstyret, og vi ser fram til samarbeidet fremover, sier viserektor for samfunnskontakt og nyskaping, Gøril Hannås.

—    Patentstyret skal bidra til større kunnskap om IPR og forståelse for IPRs rolle i næringslivet og samfunnet for øvrig. Å få denne kunnskapen inn i relevante studie- og fagretninger på universiteter er et viktig skritt i riktig retning. Vi er derfor ekstra glade for at vi har fått til denne samarbeidsavtalen med Universitetet i Agder, sier Per Foss i Patentstyret.

Ifølge avtalen skal Patentstyret foreslå pensumlitteratur om immaterielle rettigheter, i tillegg til å tilby opplæring, veiledning og informasjonsmateriale.

Per Foss i Patentstyret og Gøril Hannås fra UiA er fornøyde over å ha inngått den  første samarbeidsavtalen for kompetanseoppbygging om immaterielle rettigheter (IPR) mellom Patentstyret og universitetene i Norge. (Foto: Patentstyret)

Per Foss i Patentstyret og Gøril Hannås fra UiA er fornøyde over å ha inngått den  første samarbeidsavtalen for kompetanseoppbygging om immaterielle rettigheter (IPR) mellom Patentstyret og universitetene i Norge. (Foto: Patentstyret)

Om Universitetet i Agder

Universitetet i Agder er et åpent og inkluderende universitet, preget av samarbeidskultur. UiA skal innta en tydelig rolle som tilrettelegger og bidragsyter for å sikre nyskaping og innovasjon i samfunns-, kultur- og næringsliv, og for å styrke forskningsbasert nyskaping regionalt, nasjonalt og internasjonalt. UiA skal innta en tydelig rolle som tilrettelegger og bidragsyter for å øke både forskningsbasert og erfaringsbasert nyskaping. UiA skal tilby relevant undervisning for livslang læring og fremtidsrettede behov. Universitetet skal være en aktiv deltaker i og bidragsyter for idé- og kunnskapsutvikling, og arbeide for økning i kommersialisering av forskningsbaserte forretningsideer.

Om Patentstyret

Patentstyret er et nasjonalt senter for immaterielle rettigheter og verdier. I tillegg til behandling av søknader om patent og registrering av design og varemerker, omfatter denne rollen også et ansvar for å øke kunnskapen om og kompetansen innen industrielle rettigheter i næringslivet og samfunnet for øvrig. Patentstyret skal bidra til at bedrifter kan sikre investeringer og konkurranseevne, og dermed skape økonomisk vekst i samfunnet.  Kunnskaps- og informasjonsspredning skjer ved kurs, foredrag og direkte kontakt, samt i form av samarbeid med andre aktører som UiA.