Jump to main content

Ateister har et bedre sektliv

I sin nye bok «Practicing Safe Sects» viser professor F. LeRon Shults årsaker til at ikke-troende sekter er bedre enn religiøse. Shults er professor ved UiAs Institutt for religion, filosofi og historie.

Cover of the book: Practicing safe sects

Practicing safe sects - bok-cover.

Boken er et akademisk dypdykk i psykologisk, samfunnsmessig, tverrkulturell og annen samfunnsvitenskapelig forskning, og gir svar på noen grunnleggende spørsmål om hvorfor religion er så allment utbredt.

I boken argumenterer F. LeRon Shults  for ateisme, naturalisme og de store fordelene med et sekularisert samfunn.

Å forstå religionens grep

Professor F.  Leron Shults

F. Leron Shults er professor ved Institutt for religion, filosofi og historie ved Universitetet i Agder.

Ifølge Shults har religioner gjennom mesteparten av historien skilt folkegrupper fra hverandre gjennom hengivelse til magiske vesener som blir tilsynelatende blidgjort og tilbedt gjennom ritualer.

Disse overdådige oppvisningene forsterker gruppetilhørighet og skiller mennesker i grupper som er med og som ikke er med. Dette får ofte alvorlige konsekvenser for gruppen som ikke er med.

Mennesker er en veldig sosial art, så vi vil sannsynligvis fortsatt trenge noen former for "sekter" framover.

Men kan vi lære hvordan vi kan praktisere trygge sekter? Altså, kan vi lære å leve sammen i sosiale nettverk uten disse nedlatende og splittende gudene? Kan vi en gang for alle sette en stopp for overtro og segregerende oppførsel som det oppmuntres til gjennom felles ritualer for overnaturlige vesener?

Selv om slik sosial omgang kan ha hjulpet noen av våre forfedre med å overleve i tidligere samfunn, hevder Shults at det har gått mer og mer i feil retning i nåtidens samfunn på det området.

- En mesterlig reise gjennom forskningen

– F. LeRon Shults har et fantastisk intellekt, og hans nye bok «Practicing Safe Sects» er en mesterlig reise gjennom så å si all kjent forskning på hvorfor det er naturlig at menneskeheten blir tiltrukket av religion og troen på det overnaturlige. For å oppsummere: Shults forklarer hvordan vi er religiøse, hvorfor vi er religiøse, hvorfor det ikke lenger er bra for vår art å være religiøse, og hva som bør gjøres med det, sier Robyn Blumner, administrerende direktør ved Richard Dawkins Foundation for Research and Science.

I mange sammenhenger blir det enklere og enklere å forstå verden og handle fornuftig i samfunnet uten å forholde seg til overnaturlige krefter og autoriteter. Likevel liker de fleste i verden i dag å ha religiøse sekter.

Shults drøfter de utviklede kognitive og samlede forutinntatte meninger som fører til videre formering av religiøs tro og oppførsel  - og de alvorlige konsekvensene det kan ha å følge guder.

Teistiske  meninger fremmer overtro og segregering, noe som gjør det enda vanskeligere for mennesker å forstå og møte alvorlige samfunnsutfordringer som klimaforandring, overdreven forbrukerkapitalisme og økene kulturelle konflikter.

Ateister er mer kritiske til hvordan verden fungerer

Så hva har noe av dette med ateister å gjøre? Det viser seg at ikke-troende har bedre sekter.

Det innebærer at de er generelt mer altruistiske og åpne for folk utenfor gruppen enn troende.

I tillegg legger ateister bedre merke til sine egne fordommer og tenker mer kritisk over hvordan verden fungerer. Dette er med på å forklare hvorfor sekulariserte samfunn som de skandinaviske er blant de sunneste og lykkeligste i verden.

Boken tar frem gode forskningsfunn og presenterer dem på en logisk måte for å argumentere for at religion har utviklet seg til å bli farlig – mens klokken tikker ned for oss alle – og for at moderne vitenskap, filosofi og - overraskende nok - teologi, kan ha nøklene for å fjerne dette eldgamle grepet på menneskenes sinn.

Lenke til boken på Amazon:

Lenke til Shults introduksjon av boken:

Les også artikkel i The Atlantic

Artificial Intelligence Shows Why Atheism Is Unpopular