Anthony Andall disputerer på "Caribbean Connections"

Anthony Andall disputerer for ph.d.-graden fredag 15. januar 2016 med avhandlingen "Ethnic and Professional Connections", der han har forsket på et karibisk-født nettverk av gründere i Toronto, Canada.

Anthony Andall (Foto: Privat)

Spørsmålet er om etnisitet - (definert som et uforanderlig fellestrekk) - eller profesjonskulturelle trekk - (definert som et tillært fellestrekk) - er viktigst for om gründerne får utbytte av innsatsen når de bygger nettverk.

Andall har studert variabler som sosial kapital, forretningens vellykkethet, graden av gjensidighet i nettverket og evnen til mottakelighet i nettverket.

Et sentralt begrep i Andalls avhandling er homophily - det vil si at folk omgås andre som er like seg selv - er et av de mest grunnleggende begrepene i sosial nettverksstruktur. Homophily sier noe om hvordan de kontekstuelle faktorene til et nettverk er med på å forme kanter mellom personer. Hvis man ser på to tilfeldige personer i et nettverk, er sannsynligheten for at de er venner større om de har mange like karakteristika. Les mer på denne bloggen fra UiB:

Best businessutbytte av kolleger

Funnene i avhandlingen tyder på at utbyttet av profesjonelle nettverk er større enn av etniske forbindelser når det gjelder sosial kapital for å diskutere viktige forretningsmessige forhold og for å motta ekstraordinær hjelp. Det samme gjelder for forretningens prestasjonsevne.

Samtidig finner Andall at både etniske og profesjonelle nettverk tilfører ressurser til gründeren, mens gjensidigheten er større i etniske nettverk, mens det er liten forskjell på ansvarlighet en i de to typene nettverk.

Avhandlingen gir et bidrag til forståelsen av hvordan mekanismene for etablering av nettverk spiller inn på utbyttet av nettverkene for den fokuserte gründeren.

Anthony Andall har fulgt doktorgradsutdanningen ved Handelshøyskolen ved UiA med spesialisering i International Management.

Slik beskriver kandidaten selv essensen i avhandlingen:

Caribbean Connections

This investigation focuses on the benefits and consequences of ethnic and professional connections in personal networks of entrepreneurs.

Specifically I focus on a small sample Caribbean born entrepreneurs who own and operate businesses in Toronto Canada.

Using this sample I examine whether ethnic or professional connections are more important for entrepreneurial outcomes.

I operationalize ethnic ties as ascribed homophily; features of an individual that he or she cannot change, while operationalizing professional ties as achieved homophily; features of an individual that he or she can change.

Network outcomes analysed

The network outcomes I investigate include social capital, venture performance, the degree or reciprocity in a network and network liability. To investigate the relationship between the type of homophily establishing a network (ethnic-ascribed or professional-achieved) and network outcomes I develop a series of competing propositions and test these using statistical analysis.

The findings indicate that professional-achieved connections yield more social capital in the forms of discussing important business matters and receiving extra-ordinary help in comparison to ethnic-ascribed network connections.

In terms of obtaining resources from the network findings indicate that both ethnic-ascribed and professional-achieved connections are equally important.

Data from my analysis also indicate that professional-achieved connections are more important than ethnic-ascribed connections for firm performance.

Finally I find support for the proposition that reciprocity is greater in ethnic-ascribed networks than professional achieved networks; however, I find no difference for network liability when comparing the two types of networks.

Overall this investigation contributes to our understanding of how the mechanism establishing a network influences network outcomes for the focal entrepreneur.

Disputasfakta:

Kandidaten: Anthony Lester Andall, 1980, fra St. George’s, Grenada. B.Sc. Business Administration and Accounting at St. George’s University (Grenada), M.Sc. International Business at Gothenburg University School of Business, Economics and Law (Sweden). Assistant Professor in Management at St. George’s University (Grenada).

Prøveforelesning og disputas finner sted i Auditorium I1-066, Campus Kristiansand

Dekan Kristin Wallevik leder disputasen..

Tid for prøveforelesning: Fredag 15. januar 2016 kl 09:15

Oppgitt emne for prøveforelesning: Social Capital – How is it built? How is it used? And in what ways may these be different and/or similar in urban versus rural environments?

Tid for disputas: Fredag 15. januar 2016 kl 10:30

Tittel på avhandling: Ethnic and Professional Connections.

Søk etter avhandlingen i AURA - Agder University Research Archive, som er et digitalt arkiv for vitenskapelige artikler, avhandlinger og masteroppgaver fra ansatte og studenter ved Universitetet i Agder. AURA blir jevnlig oppdatert.

Opponenter:

Førsteopponent: Professor Bengt Johannisson, School of Business and Economics, Linnaeus University, Växsjö, Sverige

Annenopponent: Førsteamanuensis Paola Dubini, Department of Management and Technology, Bocconi University, Italy

Bedømmelseskomitéen er ledet av førsteamanuensis Rotem Shneor, Institutt for strategi og ledelse, UiA

Veileder i doktorgradsarbeidet var professor emeritus Arent Greve, Norges handelshøyskole (NHH), Bergen