– Alternativ finans er mye større enn folk tror

Det florerer av nye måter å låne penger på i verden, og stadig flere benytter lån gjennom folkefinansieringsløsninger. Universitetet i Agder og University of Cambridge har kartlagt denne fremvoksende industrien, og dataene skal nå benyttes av Verdensbanken.

Bilde av omslaget til rapporten.
Rapporten er den første i sitt slag, og dataene skal benyttes av Verdensbanken.

Alternativ finans består hovedsakelig av utradisjonelle måter å samle inn penger på gjennom internett. I Norge har vi plattformer som Spleis, Bidra, og Startskudd, hvor enkeltpersoner kan samle inn penger til ulike formål. Det finnes også plattfomer som FundingPartner og Folkeinvest, som lar bedrifter og enkeltpersoner investere i nye selskaper.

Lån-baserte folkefinansieringsplattformer brukes istedenfor å ta opp tradisjonelle lån fra banker. Det finnes også andre varianter av folkefinansiering, men denne typen lån dominerer industrien.

– Dette er den første rapporten som kartlegger den alternative finansindustrien på verdensbasis. Dette gir Verdensbanken verdifull informasjon, i tillegg til bedrifter som jobber med dette og politikere som utformer lovforslag, sier førsteamanuensis Rotem Shneor ved institutt for strategi og ledelse på Handelshøyskolen ved UiA.

Både utfordring og samarbeid med bankene

– Det finnes forskjellige måter å samle inn penger på, men den dominerende er å låne penger direkte fra personer. Ofte har disse lånene en mye lavere lånerente enn vanlige lån fra banker, og slike lån er også mer solide enn det bankene kan tilby, sier Shneor.

Bilde av førsteamanuensis Rotem Shneor.

Førsteamanuensis Rotem Shneor. Foto: UiA

Grunnen til at lånene er mer solide er at det er faktiske penger bak lånet. Vanlige banklån er basert på «papirpenger», det vil si penger som banken kan låne ut uten å ha dem på konto.

48 prosent vekst

Shneor har vært sentral i arbeidet med rapporten, og har blant annet samlet inn data og gjort analyser. Rapporten har navnet Global Alternative Finance Benchmark Report, og består av over 2000 observasjoner fra rundt 170 land.

Rapporten viser blant annet at alternativ finans-industrien har hatt en vekst på 48 prosent fra 2017 til 2018 på verdensbasis (Kina ekskludert) og står for et totalt volum på 305 milliarder dollar. Små bedrifter har samlet inn rundt 82 milliarder dollar gjennom slike løsninger.

– Vi ønsker å gi relevant informasjon til de som ønsker å forstå denne industrien bedre, og rapporten blir sendt til finansmyndigheter i alle verdens land. Alternativ finans er mye større enn det folk tror, og det fortsetter å vokse. Derfor er det viktig at myndighetene er informert om faktaene i industrien, sier Shneor.

Rapporten kan lastes ned gratis her: https://www.jbs.cam.ac.uk/faculty-research/centres/alternative-finance/publications/the-global-alternative-finance-market-benchmarking-report/