20 år til beste for seksuell folkehelse

God seksuell helse er målsetningen, sexologi er redskapet. Nå jubilerer UiAs sexologistudium med en stor konferanse.

Esben Esther Pirelli Benestad, foto
Esben Esther Pirelli Benestad ved åpningen av pride-gangfeltet på Campus Kristiansand.

Universitetet i Agder har, som det eneste høyere lærested i Norge, utdannet ti kull med sexologiske rådgivere. Det er en toårig 60 studiepoengs videreutdanning  som gir studentene forskningsbasert kunnskap innen seksuell utvikling, kjønn og seksuelt mangfold, seksuelle grenseoverskridelser og samfunnsperspektiver på seksualitet. Studentene har bakgrunn som sykepleiere, vernepleiere, leger, psykologer, sosionomer, familierådgivere eller lignende.

– Jeg tror våre studenter gjennom studiet har blitt personlig forandret og at det har vært svært nyttig for den enkelte. Jeg tror også at studiet har vært nyttig for den del av helsevesenet som skjønner at seksuell folkehelse er viktig, sier professor emerit Esben Esther Pirelli Benestad.

Sammen med ektefelle og medprofessor Elsa Almås har hen vært fagansvarlig og sentral i gjennomføringen av studiet.

Elsa Almås, foto

Elsa Almås

– Sexologi har blitt et begrep. Gjennom ti kull har vi utdannet sexologiske rådgivere som gjør seg gjeldende i helsevesenet og i samfunnsdebatten, sier professor Almås.

– Jeg tror vi har fått større samfunnsmessig bevissthet rundt seksuell helse: som en sa det: god seksuell helse er målsetningen, sexologi er redskapet, sier hun.

Nå feirer sexologistudiet ved UiA sitt 20-årsjubileum. Et omfattende program er lagt oppover to dager med tema seksuell folkehelse og mange tidligere studenter har meldt sin ankomst til Grimstad den 3. og 4. september.

Populært studium

Det er stor søkning til studiene i sexologi. Det var totalt 600 søkere til 43 studieplasser ved høstens kull. Blant dem er det også flere som tar masterprogram i psykososial helse med fordypning i sexologi. De første to årene følger de undervisningen på videreutdanningen i sexologi, og de siste to årene jobber de med masteroppgaven. I tillegg til den toårige sexologiutdanningen tilbyr UiA også flere kortere utdanningstilbud, for eksempel et etter- og videreutdanningskurs kjønnsmangfold og seksuelt mangfold.

– Det er et stort behov for sexologiutdanningen ved UiA. Våre sexologer arbeider i kommuner, på sykehus, som privatpraktiserende og innen undervisning og veiledning. Av samfunnsdebatten og av medieoppslag ser vi at det fortsatt er et stort behov for sexologer, sier Silje-Håvard Bolstad, universitetslektor og nåværende fagansvarlig for studiet.

Psykologisøknaden

Universitetet i Agder arbeider nå med en søknad for å kunne tilby et profesjonsstudium i psykologi.

– 20 års erfaring med videreutdanning på masternivå innen sexologi, sammen med vårt mangesidige masterprogram innen psykososial helse gir oss et av flere bein i utviklingen av profesjonsstudiet. Gode kollegaer som underviser og forsker innen sexologi har en sentral kompetanse og vil trekkes inn i søknaden, sier Anders Johan W. Andersen, dekan ved Fakultet for helse- og idrettsvitenskap.

Seksuell folkeskikk

For tre år siden lanserte Almås og Pirelli Benestad begrepet seksuell folkeskikk.

– Vi trenger en seksuell folkeskikk på samme måte som vi trenger bordskikk. For mange er seksualitet så tabuisert at det hindrer mennesker å snakke om det. Folkeskikk-begrepet kan gi folk flest begreper for å snakke om seksualitet i sine egne nære relasjoner, sier Almås.

Nominert til gullmedalje

World Association for Sexual Health (WAS) er en verdensomspennende organisasjon for sexologer. Siden oppstarten i 1978 har de arbeidet med temaer som seksuell helse og seksuelle rettigheter. Hvert år deler de ut en gullmedalje og i år er Esben Esther Pirelli Benestad en av de nominerte til å motta den høythengende medaljen. Sexologen Thore Langfeldt er til nå eneste norske som har mottatt hedersbevisningen.

– Det er en stor ære å være nominert og får jeg utmerkelsen vil jeg dele den med min kone og kollega Elsa og alle transer i verden. I mitt yrkesaktive liv har åpenhet om meg selv vært sentralt for og hele tiden å vite at det kan sitte en tilhører som «har vondt i kjønnet sitt» og som trenger empati og omsorg, sier Pirelli Benestad.

Professor emerit

Elsa Almås og Esben Esther Pirelli Benestad ble i 2012 Norges første professorer i sexologi. Pirelli Benestad ble pensjonist for to år siden, mens Almås avslutter yrkeskarrieren med å bidra i oppbyggingen av et nytt profesjonsstudium i psykologi ved UiA. En pensjonert professor gir rett til tittelen professor emeritus (for menn) og professor emerita (for kvinner). Også her skrives det historie når Esben Esther Pirelli Benestad er Norges første med tittelen professor emerit.

– For hvorfor skulle dette være en kjønnet tittel, spør Pirelli Benestad og gleder seg over å ha tatt et historisk steg, også her.