UiA overtar Kunnskapsparken

Endelig er det klart: Statsbygg overtar Kunnskapsparken og UiA overtar som leietaker. Dermed kan justeringene og oppgraderingen av hovedbygget starte.

- Nå er avtalen signert, sier universitetsdirektør Tor A. Aagedal fornøyd. - Den formelle overtakelsen skjer 1. desember.

UiA vil være leietaker av hele Kunnskapsparken, slik at dagens leietakere vil forholde seg til UiA som utleier.

Det har vært lange og kompliserte forhandlinger før Statsbygg nå overtar. Og kanskje begynte det å bli så hett under stolsetene at det fikk fart på forhandlerne - for restene av BI-Sørlandet skal snart flytte inn.

Samtidig er byggearbeidene på Biltilsynstomta i full gang. Noen av de ansatte ved Institutt for økonomi - som snart blir eget fakultet som Handelshøyskolen ved Universitetet i Agder - nærmest kjente vinddraget da en containertransport veltet rett utenfor vinduene torsdag. Det gikk heldigvis bra, bare noen svartsvidde gloser fra byggearbeiderne satte spor - men snart starter arbeidene for fullt med nedbanking av stålpæler i bakken.

Det fører trolig til at noen hver av de ansatte vil lengte etter mulighet for faglig kontemplasjon i Kunnskapsparken, dit det er hensikten å flytte Handelshøyskolen ved UiA så snart den tekniske oppgraderingen særlig på IKT-siden og noen bygningsmessige endringer er foretatt.

BI og Handelshøyskolen ved UiA blir for øvrig naboer i bygget, til BI er faset ut av Sørlandet i løpet av halvannet år.