Statssekretær i Finansdepartementet Jon Gunnar Pedersen åpner Handelshøyskolen

Statssekretær Jon Gunnar Pedersen i Finansdepartementet holder foredraget «Alle snakker om verdiskapning – hva kan politikerne gjøre? – Og handelshøyskolene?» under åpningsseminaret for Handelshøyskolen ved Universitetet i Agder fredag 31. januar.

Statssekretær Jon Gunnar Pedersen representerer Høyre, og er en av fire statssekretærer i Finansdepartementet. De tre andre representerer Fremskrittspartiet. Se Finansdepartementets presentasjon

Pedersen var politisk rådgiver for Kristin Clemet 1989–1990 i Arbeids- og administrasjonsdepartementet, og i perioden mellom 2002 og 2007 var han rådgiver for staten i eierskapssaker, blant annet ved børsnoteringene av Telenor og Statoil. Tidligere har Pedersen blant annet arbeidet i Orkla Finans og var medgründer i Arctic Securities.

«Pedersen var deleier og partner i Arctic Securities før han ble statssekretær. Han eier fortsatt aksjer i selskapet. Som statssekretær har han permisjon fra jobben i meglerhuset, og eierskapet er satt bort til ekstern forvaltning», skriver Aftenposten. Permisjonen vil han strekke til han kan gå av med AFP, siden han planlegger for åtte eller tov år i regjering, sier han til Dagsavisen.

Rasmussen-gruppen i Kristiansand kjøpte seg en vel 20 prosents andel i Arctic Securities for 250-300 millioner kroner i 2010. Jon Gunnar Pedersen har for øvrig lagt fram kundelisten sin, melder NTB - her via NRK.

Les også om Jon Gunnar Pedersen i Dagens Næringsliv – og i NA24:

Spenstig program

I tillegg til statssekretær Pedersen er programmet fylt av foredragsholdere med høy kompetanse.

Seniorøkonom DnB Kjersti Haugland snakker om «De internasjonale økonomiske utsikter»,

Professor II ved UiA Bjørn Skogstad Aamo om «Finansmarkedene i 2014 – hva kan vi vente?»

Professor Lars Oxelheim ved UiA / Lunds universitet om «Hvordan kan foretakene forberede seg til utviklingen i makroøkonomien?»

Seminaret åpner ved dekan Sigbjørn Sødal, som tar for seg «Handelshøyskolen i utdanningssystemet – mål, virkemidler og resultater», mens fakultetsdirektør Per Sigurd Sørensen avslutter seminaret.

Se programmet med tider og foredragsrekkefølge her: