Statsministeren utvidet horisonten på UiA

En god times visitt ved Fakultet for teknologi og realfag ved UiA Campus Grimstad ga statsminister Erna Solberg innblikk i moderne teknologis muligheter, innsikt i at UiA satser på kvinnelige teknologi-studenter - og oppløftende ny kunnskap om et fremragende matematikklæringsmiljø hun ikke var oppmerksom på.

- Jeg visste ikke at dere har et så imponerende matematikkdidaktikkmiljø ved Universitetet i Agder, sa en noe forundret statsminister Erna Solberg.

Da hadde professor Simon Goodchild holdt en godt forberedt miniforelesning om matematikkmiljøet.

- Sannsynligvis ett av de beste i Skandinavia, parerte Goodchild. - Det er derfor vi har fått et senter for fremragende undervisning ved universitetet, la han til.

Solberg var ikke bare opptatt av forskningen om hvordan man lærer bort matematikk, men vel så viktig var hvordan universitetene anvendte denne forskningen i det virkelige livet.

Goodchild kunne berolige statsministeren med at det var realfagsmiljøet ved universitetet også.

Lyn-visitt

Statsministeren var på lynvisitt til UiA tirsdag 28. januar. Se hva hun fikk innsikt i og programmet her:

I løpet av halvannen time fikk Solberg se den nye Motion-lab'en i virksomhet, hun fikk møte ti kvinnelige studenter som hadde våget å satse på teknologi i stedet for kvinnestudier som helse- og sosialfag, hun fikk en orientering om universitetets satsing på matematikkundervisning og universitetets samarbeid med næringslivet.

Nedover bordet satt representanter fra det politiske Agder, næringslivet - og de ti kvinnelige teknologistudentene som hadde valgt ulike veier til ingeniørstudiet.

Noen kom direkte fra videregående skole, andre hadde valgt en yrkesfaglig utdanningsvei som førte frem til fagbrev med studiekompetanse, mens andre hadde prøvd seg i yrkeslivet eller andre studier før de nå studerte realfag.

Formidabel kvinnevekst

- Antall jenter som studerer realfag har økt formidabelt ved UiA de siste årene, sa en stolt rådgiver ved Fakultet for teknologi og realfag, Pål Grandal.

Grandal understreket også det nære samarbeidet med mellom universitetet og næringslivet.

- Uten det hadde vi ikke vært der vi er i dag. Alene hadde vi ikke klart det, men sammen er vi blitt sterke, la han til.

Spørsmålsstillende lytter

Erna Solberg var en ivrig lytter som visste å stille spørsmål underveis.

Statsministeren lot seg imponere over jentene som fortalte sine historier om hvorfor de hadde valgt teknologiske fag og ba dem stå på videre.

- Vi må ikke bare bruke halvparten av arbeidsstyrken vår, slo hun fast.