Sikker på The Voice-effekt på søkertallene

15. desember er det søknadsfrist for musikkstudiene ved Universitetet i Agder. De fagansvarlige håper på høye søkertall ikke minst på grunn av  profileringen gjennom The Voice.

– Våre flotte representanter i The Voice har skapt stor oppmerksomhet rundt studiet, og vi er sikre på å se en effekt av det på søkertallene, sier Tore Bråthen, leder av Institutt for rytmisk musikk.

Lokale opptak

Det har vært stor aktivitet de siste månedene på musikkinstituttene på Fakultet for kunstfag. Bachelorprogrammene for utøvende musikk og for faglærer i musikk, samt masterprogrammene i utøvende musikk har alle sin søknadsfrist midt i julestria, nå den 15. desember.

Studiene er organisert som lokalt opptak og følges av en opptaksprøve før de flinkeste studentene får plass enten ved Institutt for rytmisk musikk eller Institutt for klassisk musikk/musikkpedagogikk.

Klassisk

– Vi har jobbet hardt det siste halvåret med å promotere studiene. Studenter og lærere har vært på turné for å møte potensielle søkere. Nå er vi veldig spent på hvor mange søkere vi får innen den 15.12, sier Randi Margrethe Eidsaa, instituttleder for klassisk musikk/musikkpedagogikk.

– Studenter og lærere på rytmisk har også vært på turne til videregående skoler og folkehøgskoler. Vi har holdt konserter og seminarer og møtt mange potensielle søkere. Vi har en egen facebookside som kun retter seg mot mulige søkere, sier Bråthen.

Institutt for rytmisk musikks facebookside: