Gå til hovedinnhold
0
Jump to main content

Prisvinner for matteundervisning

Professor Simon Goodchild har fått «Svend Pedersen Lecture Award for 2013» fra Stockholms universitetet. Prisen tildeles årlig til en forsker som har gitt fremragende bidrag til undervisning innenfor matematikk- eller naturfagsdidaktikk.

Artikkelen er mer enn to år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Professor Simon Goodchild er også leder av MatRIC - UiAs første SFU (Senter for fremragende utdanning), som ble opprettet senhøstes 2013, og som skal ha sin første store konferanse 12. mars 2014. MatRIC er lagt opp som et nasjonalt ressurssenter for matematikklæring, og vil nyte godt av et bredt nasjonalt og internasjonalt nettverk. I dette nettverket står naturligvis professor Goodchild sentralt. Se MatRICs egenpresentasjon:

I tildelingsbrevet står det blant annet:

For many years Simon Goodchild, Professor at the Department of Mathematical Sciences, University of Agder in Kristiansand, Norway, has been involved in the development of Research School in Mathematics Education at Agder and his courses have inspired mathematics education PhD students across Sweden and at Stockholm University´s Department of Mathematics and Science Education in particular. Goodchild is particularly well-known for his work in the Nordic Graduate School in Mathematics Education – NoGsme – and its summer schools for PhD-students. Lately Goodchild has been a member of the Scientific Board for teacher education at Stockholm University.

Goodchild’s research interest lays in theories of learning and teaching mathematics as well as methodological issues. He has undertaken mathematics education research in fields as diverse as mathematics teacher development and classroom studies, and, together with Lynn English, edited in 2002 an important and critically well-received book on classroom research methodology: Classroom research in mathematics education: A critical examination of methodology. As author of articles and books in the area he has considerably influenced mathematics education at Stockholm University.

Professor Goodchild sier selv at prisen er en anerkjennelse til hele miljøet i matematikkdidaktikk.

Han hadde ikke fått prisen uten å være medlem av et større miljø som sammen blant annet har arrangert sommerskoler for pH.d-studenter og doktorgradskurs med stor deltakelse fra alle de nordiske landene, sier han.