Jump to main content

Ny kunstsamling til UiA

Universitetet i Agder overtar stor kunstsamling fra Kristiansand Grafiske Verksted.

Siden 2004 er det skapt rundt fire hundre grafiske verk ved Kristiansand Grafiske Verksted (KGV) på Odderøya. Blant kunstnerne finner vi Kjell Nupen, Ørnulf Opdahl, Frank Brunner, Marianne Lund, Per Fronth og Frans Widerberg.

Nå skal ett eksemplar av nesten alle grafiske blad som er trykket og som i framtiden skal trykkes på Odderøya, samles på Universitetet i Agder. 60 av arbeidene rammes nå inn for å henges opp på UiA.

- Vi ser en økt interesse for papirkunst blant unge kunstnere og samlingen vil brukes i undervisning for å vise variasjon i kunstuttrykk og teknikker, sier Mette-Line Pedersen kunsthistoriker og rådgiver for UiAs kunstsamling.

- Vi er svært glade for å overta samlingen for å sikre eierskap, forvaltning og formidling av samlingen. Nå får vi hånd om en del kunst av stor kvalitet som også er produsert lokalt. Den øker registeret i vår kunstsamling som blant annet består av ca 800 verk beatkunst, sier Per Kvist, dekan på fakultet for Kunstfag.

KGV har de siste årene vært eid av blant andre Kjell Nupen og Cultiva. Sommeren 2013 overtok Galleri BI-Z og Per Fronth. Avtalen med UiA er en del av avtaleverket rundt overtakelsen.