Motion-lab åpnet i Grimstad

Det nye bevegelseslaboratoriet ble offisielt åpnet på Campus Grimstad 27. november. Lab'en gir unike muligheter til å gjøre realistiske men kontrollerte forsøk på for eksempel løfting av deler fra supply-båter til plattformer i ruskevær i Nordsjøen.

Åpningen ble foretatt av direktør Rune Volla fra Forskningsrådet, direktør Kristin Guldbrandsen Frøysa fra NORCOWE og professor Geir Hovland fra UiA - med rundt 50 inviterte gjester til stede. Selve utstyret i den store hallen har kostet rundt 5 millioner kroner, mens prislappen for det unike nybygget kom på rundt ti millioner kroner.

Alle de inviterte gjestene som hadde ordet under åpningen var fulle av beundring for hvor fort dette laboratoriet var reist og utstyrt. Laboratoriet er unikt i Norge, og mye av de forsøkene som man kan utføre her ville nærmest være umulig teste ut i virkeligheten i Nordsjøen.

Siden UiA har to Stewart-platformer (en slags robot, også kalt hexapod) kan vi her også simulere tunge løft fra f.eks en båt i høye bølger i Nordsjøen over til en flytende vindmølle på havet.

I fremtiden regner man med at mye av vårt energibehov vil komme fra store vindmølleparker i havet. Under åpningen flyttet doktorgradsstudent Magnus Berthelsen Kjelland ved hjelp av en hydraulisk styrt kran en last ut på plattformen til Stewart-platformen som hadde samme bevegelser som en stor vindmølle ville ha hatt i Nordsjøen.

Universitetet håper da også at bevegelseslaboratoriet vil føre et enda bedre samarbeid med næringslivet.

I dette laboratoriet kan man jobbe med prosjekter som kan være identiske med dem man møter i industrien. Det kommer også studentene til nytte, noe også Magnus Berhelsen Kjelland understreket. Her slår man altså to fluer i et smekk – laboratoriet utvikler norsk næringsliv – samtidig som det utdanner nye folk til de bedriftene som jobber innenfor denne bransjen.

Det er Forskningsrådet og Norcowe som har finansiert Stewart-platformene. Direktør Kristin Gulbrandsen Frøysa i NORCOWE var opptatt av betydningen av å få til en kultur der deling av kunnskap stod i høysetet.

- På våre møter er vi opptatt av å ha mye tid til kreativ lediggang, sa hun blant annet i sin tale. Det var under et slikt møte at ideen om bevegelseslaboratoriet kom opp. Professor Geir Hovland ved UiA var rask til å fange den opp.

Bjørn Vedal fra Ugland Eiendom var naturlig nok stolt over det nye bygget. Det gikk litt over et år fra departementet sa ja til prosjektet til bygget stod ferdig.

Rune Volla fra Forskningsrådet mente at det nye laboratoriet blir et viktig element i vindkraftforskningen. Den kommer til å bli en viktig energikilde i verden i fremtiden, og da er det viktig å ha et godt forskningsmiljø som er forberedt på de nye utfordringene.