Disputerer på tidligmoderne drama

Allan R. Folkestad disputerer for dr. philos-graden i litteraturvitenskap 5. og 6. november. Han er den andre kandidaten som framstiller seg for dr. philos-graden ved Universitetet i Agder.

Dr. philos-disputasen skiller seg fra den vanlige ph-d-graden ved at Allan R. Folkestad holder to timelange forelesninger - en med selvvalgt emne og en med oppgitt emne. Deretter følger selve disputasen, med to opponenter som kryssforhører kandidaten på vanlig disputas-måte.

Allan R. Folkestad har i sin avhandling tatt for seg teaterdramaturgien i tidlig moderne tid, som strakk seg fra senmiddelalderen (1500-tallet) til den industrielle revolusjon (1700-tallet). På den engelske teaterscenen er renessanseteater-perioden, eller elizabethansk teaterperiode, en gullalder i siste halvdel av 1500-tallet med dramatikere som Shakespeare og Marlowe.

I avhandlingen tar Allan R. Folkestad for seg den engelske dramatikeren og poeten John Lyly fra samme periode, og analyserer hvordan tekst og kulisser fanger publikum inn i den dramatiske verdenen Lyly skaper.

Slik beskriver kandidaten selv essensen i avhandlingen:

Rommets dramaturgi i tidligmoderne drama og teater

Avhandlingen «Space in Early Modern Drama: The Literary Dramaturgy in the Comedies of John Lyly» tar for seg hvordan den dramatiske dialogen og andre tekstelementer sammen med teaterrommet og kulisser etablerer dramatiske verdener i tidligmoderne drama og teater.

Hoveddelen av avhandlingen presenterer analyser av rommets dramaturgi i komediene til den den engelsk hoffdramatikeren John Lyly (1554-1606).

Avhandlingen forsøker også å sette Lylys dramaturgi inn i en større sammenheng ved å presentere eksempler på rommets dramaturgi i perioden før Lyly, i de såkalte interludiene.

I forhold til metode argumenteres det med at studier av Lylys dramaturgi hittil har vært fokusert for mye på forbindelsen mellom dramatikerens karakteristiske stil, som er preget av visse retoriske figurer som antitesen, og hvordan rommets dramaturgi utformes i samsvar med disse retoriske strukturene.

En alternativ metode ved studier av rommets dramaturgi er å bruke teatersemiotikkens modeller slik disse er utviklet av for eksempel Anne Ubersfeld, og det er denne metoden som demonstreres i avhandlingens analysekapitler.

Disputasfakta:

Kandidaten: Allan Rene Folkestad arbeider nå ved Internasjonal avdeling ved UiA. Han har tidligere arbeidet som instituttleder ved Institutt for fremmedspråk og oversetting ved UiAs Fakultet for humaniora og pedagogikk.

Prøveforelesningene finner sted i Auditorium B3-001 – UiA Campus Kristiansand. Førsteamanuensis Ole Letnes leder disputasen.

Tid for prøveforelesning over oppgitt emne: Mandag 5. november, kl. 14.15

Oppgitt emne for prøveforelesning: Rival Dramaturgies of Space in Lyly and Marlowe: Tamburlaine, Dr. Faustus and Lyly’s Comedies.

Tid for prøveforelesning over selvvalgt emne: Mandag 5. november, kl. 15.15

Selvvalgt emne for prøveforelesning: From Ptolemy to Copernicus? Early Modern Astronomy and the Dramatists 1575-1609.

Disputasen finner sted i Auditorium B1-006 – UiA Campus Kristiansand. Førsteamanuensis Ole Letnes leder disputasen.

Tid for disputas: Tirsdag 6. november

Tittel på avhandling: Space in Early Modern English Drama: The Literary Dramaturgy of Space in the Comedies of John Lyly.

Opponenter:

Førsteopponent: Dr. Georgia Brown, England - se også biografiske data i bokvaskeseddel:

Annenopponent: Professor Michael Pincombe, Department of English Literature, Language and Linguistics, University of Newcastle.

Bedømmelseskomitéen har vært ledet av Professor II Stuart Sillars, UiA

Veileder i doktorgradsarbeidet var professor Roy T. Eriksen, UiA.