Disputerer på mobilkommunikasjon

Kanalsimuleringsmodeller har vist seg å være et uunnværlig verktøy for å utforme mobile radiokommunikasjonssystemer. Dmitry Umansky disputerer for doktorgraden tirsdag 9. mars med en avhandling der han har utviklet to metoder for å utforme slike simuleringsmodeller.

Dmitry Umanski disputerer på Fakultet for teknologi og realfags ph.d-program i mobil kommunikasjon.

Her er kandidatens egen beskrivelse av avhandlingen:

Measurement-Based Channel Simulation Models for Mobile Communication Systems

Kanalsimuleringsmodeller har vist seg å være et uunnværlig verktøy for å utforme mobile radiokommunikasjonssystemer. Ved hjelp av data­simuleringer er designere i stand til å vurdere ytelsen til trådløse kommunikasjonssystemer under ulike propagasjonsforhold uten å ty til felttesting, som er en dyr og tidkrevende prosess. Effektiviteten av å bruke kanalsimuleringsmodeller i stor utstrekning avhenger av hvor presist modellene kan gjenspeile de viktigste egenskapene til bølgeutbredelsen i den virkelige verden. Tydeligvis kan en høyere grad av eksakthet forventes hvis parameterne for en kanalsimuleringsmodell bestemmes av måledata.

I denne avhandlingen utvikles det to metoder for å utforme simuleringsmodeller basert på måledata for trådløse mobilkommunikasjonskanaler. Metodene tillater syntetisering av kanaltransferfunksjoner med felles korrelasjonsegenskaper i rom/tid/frekvens-domenet som er tilnærmet lik egenskapene til reelle radiokanaler. Metodene som er foreslått for å utvikle målingsbaserte kanalsimuleringsmodeller forutsetter statistisk stasjonære radiokanaler. Arbeidet beskriver en ny test for å beregne tidsintervallene for når en trådløs kanal kan regnes som statistisk stasjonær. Testen gjelder for reelle trådløse single-input single-output og multiple-input multiple-output kanaler. Avhandlingen undersøker også problemet med å beregne hastigheten til mobile enheter. Dette gjelder spesielt i hvilken grad hastighetsberegningen av mobile bredbåndsenheter utstyrt med flere antenner kan forbedres. For dette formålet ble det utviklet en enkel algoritme som er egnet for implementeringer i sanntid.

(PROPAGASJON: Utbredelse av elektromagnetiske bølger mellom sender og mottaker. Kan beskrives ved bruk av ulike matematiske modeller (propagasjonsmodeller) avhengig av bl.a. terrenget hvor utbredelsen foregår. Valg av propagasjonsmodell ved nettverksplanlegging er viktig for å komme så nært virkeligheten som mulig for å få et mest mulig riktig inntrykk av den reelle deknings- og interferenssituasjonen – se Post- og teletilsynets ordbok - definisjon lagt til av Aktueltredaksjonen)

Disputasfakta:

Kandidaten: Dmitry Umansky er utdannet ved Statsuniversitetet i Tula i Russland, hvor han tok eksamen i radioteknikk med utmerkelse i 1996. Fra 2005 til 2009 var han ansatt som doktorgradsstipendiat ved Universitetet i Agder, Grimstad. Hans veileder var professor Matthias Pätzold. I dag er han ansatt som postdoktorstipendiat ved Institute National des Sciences Appliquées de Lyon (INSA-LYON) i Lyon, Frankrike.

Prøveforelesning og disputas finner sted i: Aud F ved UiA i Grooseveien i Grimstad, og blir ledet av professor Vladimir Oleshchuk, UiA

Tid for prøveforelesning: Tirsdag 9. februar 2010 kl 10:30

Oppgitt emne for prøveforelesning: "Energy limited communications"

Tid for disputas: Tirsdag 9. februar 2010 kl 12:30