Jump to main content

Disputerer på kooperativ kommunikasjon i WLAN

Kooperativ kommunikasjon har i det siste vært et hett tema og har vakt oppmerksomhet både fra akademia og industrien. I et kooperativt kommunikasjonssystem vil de mellomliggende nodene i nettverket hjelpe kildenoden å levere informasjon til destinasjonen.

Xin He har skrevet avhandlingen “Cooperative Communication in Wireless Local Area Networks: MAC Protocol Design and Multi-layer Solutions”. Hun tar ph.d-graden i doktorgradsprogrammet "Mobile kommunikasjonssystem: Nettverk, sikkerhet og formelle metoder" ved Universitetet i Agder.

Doktorgradsarbeidet har resultert i 14 publikasjoner, hvorav tre tidsskriftartikler og elleve konferanseartikler.

Xin He er nå ansatt ved Maritime Communications Partner (MCP) i Arendal, som er en del av Telenor-konsernet og driver internasjonale mobilnett på store ferger og cruiseskip.

Slik beskriver kandidaten selv essensen i avhandlingen:

Avhandlingen fokuserer på kooperativt systemdesign, basert på teknologi som er tilgjengelig i dagens trådløse lokalnettverk. Flere forskjellige kooperative protokoller på MAC-laget blir foreslått, og dreier omkring temaene ressursallokering, valg av hjelpenoder, kooperativ ruting, bakoverkompatibilitet og ytelsesevaluering.

ABSTRACT - In English

This dissertation addresses cooperative communications and proposes multi-layer solutions for wireless local area networks, focusing on cooperative MAC design. The cooperative MAC design starts from CSMA/CA based wireless networks. Three key issues of cooperation from the MAC layer are dealt with: i.e., when to cooperate (opportunistic cooperation), whom to cooperate with (relay selection), and how to protect cooperative transmissions (message procedure design).

In addition, a cooperative MAC protocol that addresses these three issues is proposed. The relay selection scheme is further optimized in a clustered network to solve the problem of high collision probability in a dense network. The performance of the proposed schemes is evaluated in terms of through-put, packet delivery rate and energy efficiency.

Furthermore, the proposed protocol is verified through formal model checking using SPIN. Moreover, a cooperative code allocation scheme is proposed targeting at a clustered network where multiple relay nodes can transmit simultaneously. The cooperative communication design is then extended to the routing layer through cross layer routing metrics. Another part of the work aims at enabling concurrent transmissions using cooperative carrier sensing to improve the performance in a WLAN network with multiple access points sharing the same channel.

Disputasfakta:

Kandidaten: Xin He er født og oppvokst i Shandong i Kina. Hun tok bachelorgrad i informasjonssystemer i 2005. Bachelorprosjektet hadde tittelen “A Study on Adaptive Array Algorithms in CDMA Systems”. Deretter studerte hun mobil kommunikasjonsteknologi ved Beijing University of Posts and Telecommunications med spesialisering i signalbehandling i tid og rom.

Prøveforelesning og disputas finner sted i: Universitetet i Agder, Campus Grimstad i Rom C5 072. Dekan ved Fakultet for teknologi og realfag, professor Frank Reichert, leder disputasen.

Tid for prøveforelesning: Fredag 7. september 2012 kl 10:00

Oppgitt emne for prøveforelesning: «Energy Oriented Internet»

Tid for disputas: Fredag 7. september 2012 kl 12:30

Tittel på avhandling: “Cooperative Communication in Wireless Local Area Networks: MAC Protocol Design and Multi-layer Solutions”. Avhandlingen kan leses her:

Les avhandlingen i AURA - Agder University Research Archive, som er et digitalt arkiv for vitenskapelige artikler, avhandlinger og masteroppgaver fra ansatte og studenter ved Universitetet i Agder.

Opponenter:

Førsteopponent: Professor Vicente Casares-Giner, Universitat Politècnica de València, Spania

Annenopponent: Professor Frank H.P. Fitzek, Aalborg Universitetet

Bedømmelseskomitéen har vært ledet av førsteamanuensis Jan Nytun, Institutt for IKT, UiA

Veiledere i doktorgradsarbeidet var: Professor Frank Yong Li, Institutt for IKT, UiA og professor Ulf Körner, Lunds Universitet, Sverige.