Disputerer på fremtidens mobilkommunikasjon

Kommunikasjonsteknologien som gjør deg i stand til å koble sammen multimedieanlegget hjemme i stua med anlegget i bilen når du er ute og kjører er ett av fremtidens bruksområder for mobil kommunikasjon som sunnmøringen Andreas Häber har skrevet doktorgradsavhandling om ved UiA.

Det høres jo unektelig litt science fiction-aktig ut å hente fram favorittprogrammet fra stua i Grimstad til bil-skjermen på ferietur i Dolomittene, eller kunne dokumentere steketida for elgstek gjennom å hente oppskriften fra den hjemlige digitale kokeboka på vei til jaktmarkene rett inn på bilskjermen. Det ville få sausenebbene i baksetet til å holde fred og konsentrere seg om elgspor, trolig.

Uansett - mandag 25. januar disputerer Andreas Häber for doktorgraden ved UiA i Grimstad med avhandlingen "Remote Service Discovery and Control for Ubiquitous Service Environments in Next-Generation Networks".

Under følger Häbers egen oppsummering av avhandlingen:

”Mobiltelefonen knytter nærmiljøet sammen med eksterne miljøer og tjenester"

Mobiltelefonen ble opprinnelig utviklet som en utvidelse til fasttelefoni. Etter hvert har utbredelsen av mobiltelefonen vokst fra å være et nisjeprodukt til at ”alle” eier minst en og tar den med seg over alt.

Ettersom mobiltelefoner blir brakt med overalt har funksjonaliteten blitt utvidet fra å hjelpe med å kommunisere med personer og tjenester ”langt unna” til også å kommunisere med nærmiljøet brukeren befinner seg i. Nærmiljøet er for eksempel en stue, hotellrom, bil eller tog.

Først ble infrarød benyttet for å forbinde to enheter sammen for å utveksle informasjon. Deretter kom Bluetooth (også kjent som ”Blåtann”) og nylig har trådløst nettverk (”WLAN”) også blitt introdusert i mobiltelefoner.

WLAN og Bluetooth gjør det mulig for mobiltelefonen å oppdage, bruke og tilby tjenester i nærmiljøet, i tillegg til de tjenestene som er tilgjengelige over mobilnettverket.

Digital Living Network Alliance (DLNA) er en bransjeorganisasjon som spesifiserer og sertifiserer løsninger for samhandling mellom enheter i hjemmet, først og fremst for multimedia. Denne teknologien tillater for eksempel at en TV kan oppdages og kontrolleres av mobiltelefonen ved å bruke WLAN.

Avhandlingen er en studie av hvordan slike nærmiljø kan kommunisere med eksterne miljøer og tjenester. Flere scenarioer blir beskrevet og studert, for eksempel å spille av multimedia fra hjemmet i bilunderholdingsanlegget. Videre beskrives en arkitektur med protokoller for å realisere slik kommunikasjon.

En stor del av avhandlingen beskriver studier som har blitt gjennomført for å undersøke om arkitekturen fungerer og for å demonstrere utvalgte scenarioer. Dette forskningsprosjektet har blitt gjennomført i forbindelse med et samarbeidsprosjekt mellom Ericsson og Universitetet i Agder.

Disputasfakta:

Kandidaten: Andreas Häber er født og oppvokst i Ålesund, Møre og Romsdal. Häber fikk bachelorgrad i ingeniørfag med spesialisering i datateknikk i 2003. Bachelorprosjektet var "MUltiPlE Targeting System (MUPETS)" og var nominert som kandidat for Rosing-prisen i studentkategorien.

Häber tok mastergrad i informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) ved Høgskolen i Agder, hvor deler av studiet ble gjort ved University of New South Wales, Sydney, Australia. Hovedoppgaven hadde tittelen "Evaluation of frameworks for creating end-to-end mobile services with MMS as a use case".

Andreas Häber er nå ansatt ved produktutviklingsavdelingen til Deutsche Telekom AG (tidligere T-Mobile International) i Bonn, Tyskland som spesialist i utvikling av mobile applikasjoner.

Prøveforelesning og disputas ledes av professor Jose J. Gonzalez ved UiAs Fakultet for teknologi og realfag, og finner sted på UiA Campus Grimstad i Grooseveien, i auditorium F.

Tid for prøveforelesning: Mandag 25. januar 2010 kl. 10.30.

Oppgitt emne for prøveforelesning: "Context- and Community-aware Access to Residential Data"

Tid for disputas: Mandag 25. januar kl 12:00 - ca 15:00

Tittel på avhandling: "Remote Service Discovery and Control for Ubiquitous Service Environments in Next-Generation Networks"

Opponenter:

Førsteopponent: Professor Josef Noll, UiO/UNIK

Andreopponent: Dr. Petros Belimpasakis, Nokia Research Center, Finland

Førsteamanuensis Frank Li, Institutt for IKT, Fakultet for teknologi og realfag, Universitetet i Agder, har ledet arbeidet i bedømmelseskomiteen.

Veiledere:

Hovedveileder i avhandlingsarbeidet har vært professor Frank Reichert, UiA

Biveiledere har vært professor Andreas Prinz, UiA og dr. Andreas Fasbender, Ericsson