Ærefulle oppdrag til Siegmund-Schultze

Professor Reinhard Siegmund-Schultze ved Institutt for matematiske fag er invitert foredragsholder om matematikkens historie ved den 27. International Congress of Mathematicians (ICM), som holdes i Seoul i Sør-Korea i august 2014.

(Tekst: Professor Rolf T. Nossum)

Det er en stor ære å bli invitert til å tale ved ICM, som er den største internasjonale konferansen i matematikk. ICM holdes hvert fjerde år.

Det er to inviterte talere fra Norge denne gangen: I tillegg til Reinhard Siegmund-Schultze fra UiA er John Rognes (UiO, topologi) invitert.  Se også omtale i INFOMAT for september

Gjesteforsker ved Harvard

Siegmund-Schultze er videre invitert til å tilbringe året 2014 som gjesteforsker ved "Harvard School for Engineering and Applied Sciences" (SEAS), for å skrive en vitenskapelig biografi om ingeniøren, matematikeren, filosofen og Rilke-eksperten Richard von Mises (1883-1953)(se også von Mises:). Oppholdet er muliggjort av en "sabbatical"-permisjon fra Fakultet for teknologi og realfag.

Under oppholdet i USA vil han forberede en ny forelesningsserie ved UiA høsten 2015 om "Matematikkens egenart", for tilhørere fra alle fakulteter.

Han vil også, sammen med engelske kolleger,  forberede en treukers konferanse om matematikkens historie ved det kjente Mittag-Leffler-instituttet i Stockholm i januar 2015.