9 nye stipendiater til UiA

UiA får ni stipendiater i tillegg til de fire som lå inne i forslaget til statsbudsjett fra de rødgrønne, viser en pressemelding fra Norunn Tveiten Benestad (H) i KUF-komitéen på Stortinget.

Solberg-regjeringen la inn 100 nye stipendiater i sitt forslag til statsbudsjett. Nå er disse fordelt, og hvis UiA får ni av disse, har faktisk den relative andelen UiA får økt med godt over 30 prosent. For standardtildelingen er jo vanligvis mange til de gamle universitetetene som har mange fra før - og fem-seks til hver av de nye universitetene som har veliedningskapasitet til å ta imot mange....

Nå ser det ut til at Norunn Tveiten Benestad fra Høyre i Vest-Agder, og som sitter i Stortingets Kirke-, utdannings- og forskningskomité - har jobbet godt i kulissene og har fått endret standardfordelingen.

I det opprinnelige forslaget til statsbudsjett som Stoltenberg-regjeringen la fram i oktober, fikk UiA altså fire stipendiater - én til realfag/teknologi (MNT) og tre til profesjonsfag (eksempelvis helsefag). Ennå vet vi ikke om de  ni nye stipendiatene er tiltenkt spesielle fagområder, eller om UiA kan disponere dem fritt.

Benestads pressemelding:

"Universitetet i Agder får i statsbudsjettet for 2014 tildelt 13 nye stipendiatstillinger. Det er i alt delt

ut 148 nye stipendiatstillinger, og 37 institusjoner konkurrerer om disse.

Flertallet i Kirke, utdannings- og forskningskomiteen ba i sin merknad til budsjettet om at de nye universitetene ble tatt særskilt hensyn til i fordelingen av stipendiatstillingene. For de nye  universitetene er det viktig å flere rekrutteringsstillinger, slik at kompetansen kan utvikles og forskningskapasiteten utvides. Det kommer også nærings- og arbeidslivet i regionene til nytte.

- Jeg er svært glad for at dette statsbudsjettet både øker antallet stipendiatstillinger og øker rammen for resultatbaserte tilskudd til universitets- og høyskolesektoren. Dette kommer vårt universitet til gode. Jeg håper dette  er et signal som blir fulgt opp i de kommende budsjettrunder. Inntil regjeringen har gått gjennom hele finansieringsstrukturen for universitets – og høyskolesektoren, er dette et riktig skritt på veien", sier Norunn Tveiten Benestad (bildet) i pressemeldingen.