Viktig dag for sørlandske lærere

Fredag 16. oktober var UiA fylt til randen av lærelystene ansatte fra skoler og barnehager under Sørlandsk lærerstevne.

Ingunn Døble og Sara Kjellstadli.

Ingunn Døble og Sara Kjellstadli, begge lærere på Nygård skole, skulle på kurset ”Seksuelle overgrep og vold mot barn - de nødvendige barnesamtalene”.

Stevnet ble arrangert på Campus Kristiansand av Utdanningsforbundet i Aust-og Vest-Agder i samarbeid med Fylkesmennene i Agder og Avdeling for lærerutdanning ved UiA.

- Sørlandsk lærerstevne er en etterutdanningsdag for ansatte i barnehager og skoler i Agder, sier prosjektleder Ottar Michaelsen ved UiAs Avdeling for lærerutdanning.

Nærmere 2500 deltakere møtte opp for å delta på forskjellige kurs rundt om på campus. Flere av kursene ble holdt av ansatte ved UiA. For å gi plass til alle lærerne var alle studenter gitt undervisningsfri denne dagen.

Sørlandsk lærerstevne 2015

Vrimlehallen på Campus Kristiansand var fylt av skuelystne lærere og utstillere som ville vise frem det siste innen læremateriell.

- Mye spennende

To av dem som skulle på kurs var Ingunn Døble og Sara Kjellstadli - begge lærere på Nygård skole i Søgne.

- Mange av lærerne fra skolen er her i dag. Det er et viktig arrangement. Vi skal på kurs om seksuelle overgrep og vold mot barn, og hvordan ta de vanskelige, men nødvendige samtalene med barna. Det er et alvorlig, men viktig tema, sier Døble.

- Ellers skal vi kikke på utstillingene. Det er mye spennende her, sier Kjellstadli.

På standen til Milas.no hadde utstillerne pyntet seg for anledningen.

Lærebøker og diskolys

På læremiddelutstillingen i vrimlehallen presenterte bedrifter og organisasjoner det siste innen skole- og barnehageprodukter, blant annet lærebøker, leker, diskolys og virtuelle spill.

Åpningsforedraget ble holdt av skuespiller og regissør Bentein Baardson, med tittelen  ”Er kunsten til nytte?”.

Agder naturmuseum viste frem frø fra frøhvelvet på Svalbard.

Lærerne fikk både se og prøve nye undervisningsverktøy i Hallen.

Tekst og foto: Tone Mella