Utdanningsprisen for 2021 til professor Bjørge Herman Hansen

– Han gjør faget lettfattelig, interessant og forståelig, står det i begrunnelsen når årets utdanningspris ved UiA tildeles professor Bjørge Herman Hansen ved Institutt for idrettsvitenskap og kroppsøving. Prisen er på 100.000 kroner og skal brukes til videre utvikling av læringsmiljø og studiekvalitet.

Bjørge Herman Hansen, Sunniva Whittaker og Sveinung Berntsen, foto
En glad prisvinner av UiAs utdanningspris for 2021: Professor Bjørge Herman Hansen ved Institutt for idrettsvitenskap og kroppsøving. Her flankert av UiA-rektor Sunniva Whittaker og instituttleder Sveinung Berntsen Stølevik ved Institutt for idrettsvitenskap og kroppsøving.

– Nå ble jeg helt satt ut, samtidig som jeg er svært takknemlig for prisen, sa en lett rystet professor Bjørge Herman Hansen da han ble overrasket av UiA-rektor Sunniva Whittaker på et møte denne uken.

Med kamera på slep leste hun opp juryens begrunnelse (pdf) og tildelte pris og ære til den intetanende professoren.

Se video fra tildelingen:

Markert og dokumenterbar innsats

Utdanningsprisen ved Universitetet i Agder har som formål å gi anerkjennelse til en enhet, et miljø eller en enkeltperson ved universitetet som har gjort en markert og dokumenterbar innsats for å utvikle læringsmiljø og/eller studiekvalitet.

Juryen for utdanningsprisen har bestått av viserektor for utdanning Morten Brekke, avdelingsdirektør for UiA PULS John Olav Bjørnestad og student Cecilie Helen Askland.

Metodos

Hansen berømmes for å ha satt i gang utviklingen av forskningsmetodedataspillet Metodos.

Spillet skal bidra til større interesse, relevans og forståelse for metode. Det er en målsetting at spillet skal kunne tilpasses andre fagretninger og språk, samt både lavere og høyere nivå.

– Et slik spill anses å være et godt eksempel på at digitale og innovative grep kan stimulere til bedre studiekvalitet gjennom annerledes, men relevant faglig og pedagogisk aktivitet, skriver juryen i sin begrunnelse.

Hansen har sin doktorgrad fra Norges idrettshøgskole (NIH) i 2013 og kom til UiA i 2018. Her arbeider han med idrettsmedisinske fag og ser på sammenhengen mellom fysisk aktivitet og helse. Han er også svært opptatt av statistikk og metodeutvikling.