UiA støtter Ukraina

I respekt for og støtte til det ukrainske folk endrer UiA sine farger til gult og blått.

Ukrainafarger på UiA-skilt

- Vi fordømmer på det sterkeste krigen i Ukraina. Endringen av skilt-fargene foran begge campus symboliserer vår støtte til Universitetet i Agders ukrainske studenter og ansatte og til våre universitetskollegaer i Ukraina. Vår dypeste medfølelse går til alle som er rammet av hendelsene. Krigen er ikke bare et angrep på Ukraina, men på demokratiet, sier rektor Sunniva Whittaker.

- Det er viktig å understreke at vi fordømmer de russiske styresmaktenes handlinger. Vi fordømmer ikke det russiske folk. Mange i Russland har tatt avstand til krigen med fare for eget liv. De trenger og vår støtte, sier Whittaker.

Møter med studenter og ansatte

Rektor Whittaker har denne uka hatt møter med studenter og ansatte fra Ukrainia og med studenter og ansatte fra Russland. Med seg har hun hatt representanter fra UiAs internasjonale avdeling og SiA Helse.

- Det er sterke møter med mennesker som på hver sin måte er berørt av krigen.  I denne situasjonen må vi ta vare på alle våre studenter og ansatte fra Ukraina, Russland og Hviterussland, sier Whittaker.

Nasjonal og internasjonal fordømming

Universitetet i Agder er medlem i Universitets- og høgskolerådet (UHR) i Norge og European University Association. Her kan du lese UHRs fordømmelse av angrepet på norsk,  engelsk , ukrainsk og russisk. UHR har laget en egen samleside for informasjon i forbindelse med krigen i Ukraina.

Den europeiske universitetsunionen EUA har mer enn 850 universitet i 48 europeiske land. De har i dag offentliggjort en uttalelse som fordømmer krigen i Ukraina.

Studenter og ansatte ved UiA som ønsker å vise sin støtte, kan bruke denne zoom-/ teams-bakgrunnen. (høyreklikk for å laste ned)