UiA og DNT Sør skal dele sjøbod i Marvika

Denne uka overtok Universitetet i Agder og Den Norske Turistforening Sør (DNT Sør) en verneverdig sjøbod i Marvika på Lund i Kristiansand.

Bildet viser en stor, rød sjøbod i vannkanten i Marvika i Kristiansand.
Denne verneverdige sjøboden i Marvika skal nå tas i bruk av UiA og DNT Sør.

Sjøboden vil gjøre det mulig å dele utstyr, og gir UiAs studenter en ny nærhet til havet.

– Vi har mye forskjellig utstyr, som kanoer, kajakker og stand-up paddle-brett, som vi inntil nå har lagret på Campus Kristiansand og kjørt ned til vannkanten ved bruk. Nå kan vi heller lagre dette i sjøboden, og ha direkte adgang til havet, sier instituttleder Sveinung Berntsen Stølevik ved Institutt for idrettsvitenskap og kroppsøving ved UiA.

Det er dette instituttet som hovedsakelig vil ha med sjøboden å gjøre, men instituttlederen ønsker alle utdanninger hvor friluftsliv inngår, også på videregående, velkommen.

Deler utstyr med DNT

– Det er mange utdanninger som har friluftsliv på pensum, for eksempel lærerutdanninger og kroppsøvingsfag, så her kan vi få til mye godt samarbeid. I tillegg er vi veldig glade for at DNT Sør ønsker dette samarbeidet, sier Stølevik.

Bildet viser Per Thomas Skaanes i DNT Sør, instituttleder Sveinung Berntsen Stølevik og Paal Kulien fra UiAs eiendomsseksjon.

Fra venstre: Per Thomas Skaanes i DNT Sør, instituttleder Sveinung Berntsen Stølevik og Paal Kulien fra UiAs eiendomsseksjon inspiserte bygget.

Overtagelsen av bygget foregikk 2. mai. Tidligere er bygget blitt brukt til båtopplag. DNT Sør og UiA har overlappende interesser i sjøboden, og kan nå i større grad dele utstyr.

– Vi har allerede noe deling av utstyr, men nå kan vi mye enklere få dette til. Både UiA og DNT har kompetanse og utstyr vi begge har bruk for, og vi ser et stort potensial i å utvikle dette samarbeidet videre, sier Per Thomas Skaanes, fagsjef friluftsliv i DNT Sør.

DNT Sør vil også bruke bygget som base i deres arbeid på land. Blant annet skal det merkes nye turstier i området, og det er planer om å lage en ny terrengssykkelløype.

Bygg fra 1896

Sjøboden i Marvika er verneverdig, og ble bygget i 1896. Det er gammelt, men også solid, og nå er planene klare for utbedring av deler av bygget.

Bildet viser innsiden av sjøboden.

Slik ser bygget ut innvendig. Gammelt, men solid.

– Det første vi vil gå i gang med er å planere gulvet, og vi ønsker også å få på plass noen flytebrygger her. Vi har klødd i fingrene etter å komme i gang, og starter straks med å flytte en god del utstyr inn. Frem til nå har mye utstyr stått lagret i garasjer på campus, og noe har også vært lagret utendørs. Dette bygget blir mye bedre, og jeg er stolt over at UiA nå kan tilby mer undervisning fra Bykle på Hovden til Marvika – fra fjell til fjord, sier instituttleder Sveinung Berntsen Stølevik.