UiA gir gratis svømme- og livredningsutdanning for utendørsbruk

– I den nye læreplanen til skolen er det krav om at barn skal kunne ferdes trygt i vann, og også gjøre risiko- og sikkerhetsvurderinger. For å få dette til må lærerne ta med barna ut i vann utendørs, sier Andreas Mathingsdal Pedersen ved UiA.

Bilde av barn som svømmer med redningsvest.
I emnet vil du blant annet lære hvordan du trygt kan tilrettelegge for svømmeopplæring utendørs.

I dag er det mange lærere som ikke føler seg trygge nok på dette, og som vegrer seg for å ta med seg større elevgrupper ut.

Andreas Mathingsdal Pedersen er emneansvarlig, og står for mye av undervisningen i «Svømme- og livredningsferdigheter utendørs».

I emnet får man kompetanse i hvordan man tilrettelegger, planlegger og gjennomfører uteaktivitet med barn på en trygg måte. Det er laget for alle som jobber eller driver med opplegg for barn utendørs. Dette kan være lærere, barnehagelærere, speiderledere og andre.

Det kompetansegivende emnet tar ikke UiA betaling for. Søknadsfrist er 15. august.

Mye kan forebygges

– Målet er å gjøre deltakerne trygge, og å sette dem i stand til å gjennomføre utendørsaktiviteter med barn nær eller i vann. Vi går blant annet gjennom risikovurderinger, livredning og hva en kan gjøre for å hindre drukningsulykker. Veldig mye kan forebygges ved å gjøre gode forberedelser, sier Mathingsdal Pedersen.

Han nevner som eksempel at det er lurt å velge et utendørsområde hvor ambulanse kan komme enkelt til, ha nok voksne både på land og i vann, og kjennskap til livredningsutstyr som redningsbøyer og hjerte- og lungeredning.

– Å utføre undervisningsopplegg utendørs er noe helt annet enn i en svømmehall. Utendørs er det varierende temperatur, sikt i vannet og værforhold, for å nevne noe. Derfor er all praktisk undervisning i emnet også lagt utendørs, for å gjøre deltagerne vant til omgivelsene, sier Mathingsdal Pedersen.

Bruker nærområdet

Videreutdanningen består av fem fysiske samlinger, med teoretisk undervisning innendørs før deltakerne skal utendørs. Den utendørs undervisningen vil foregå i Kristiansandsområdet. Tidligere er områder som Bertes og Bystranda blitt brukt.

– For at barn skal bli trygge i vann er det viktig at også voksne er det. Dette er et supert tilbud som vi håper mange lærere benytter seg av, sier Andreas Mathingsdal Pedersen.