Statsministeren besøkte UiA

– Jeg er glad for å se at studentlivet er tilbake igjen, sa Jonas Gahr Støre da han gjestet Campus Kristiansand.

Statsminister Jonas Gahr Støre hilser på studenter.
Mange fikk hilse på statsministeren da han tok runden i Vrimlehallen på UiA. Her får han velge en Twist-sjokolade av student Therese Storhaug Egeli, i linjeforeningen Pangea. Alle foto: Maria Adelaide Oliveira van Schoor.

Vrimlehallen var fylt til randen da statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) kom til Campus Kristiansand tirsdag 3. mai. Her ble han møtt av Mannskoret Quantum og fikk hilse på flere studenter og studentpolitikere i Vrimlehallen.

Studentorganisasjonen i Agder (STA), Start UiA og flere linjeforeninger og studentaktiviteter hadde stand i anledning Demokratiuka.

- Ærede studenter. Det er flott å være her, og få være sammen igjen uten avstand. Jeg er glad for å se at studentlivet er tilbake igjen. At det også er demokratiuke her, er veldig etter min smak, sa statsministeren.

Mannskoret Quantum fremførte "Olav Trygvasson" da statsministeren ankom UiA sammen med rektor Sunniva Whittaker, ordfører i Kristiansand, Jan Oddvar Skisland, STA-leder Kristian Fredrik Ødegård m.fl.

Universitetets viktige rolle

I sin gjesteforelesning foran fullsatt sal snakket Støre om den sikkerhetspolitiske situasjonen etter at krigen i Ukraina brøt ut.

- Det er et dystert tema, men viktig. Krigen i Ukraina er et utgangspunkt for så mange ringvirkninger. Vi snakker nå om et før og etter 24. februar i Europa, sa Støre, og trakk flere historiske linjer i foredraget sitt.

Statsministeren kom rett fra Andøya, hvor han besøkte bedrifter og aktører som er knyttet til havvindsatsingen i Agder. Han var imponert over hvordan regionen tar grep for å møte det grønne skiftet, og mener Sørlandet har "en ufortalt historie i Norge".

- En av grunnene til dette er det viktige samarbeidet universitetet har med de ulike industriene, påpekte han.

Jonas Gahr Støre i møte med Start UiA, på vei inn til gjesteforelesning.

– Fint å få treffe ham fysisk

Studentene benyttet anledningen til både å vise frem sine aktiviteter og stille kritiske spørsmål til statsministeren.

– Det var veldig hyggelig at han tok oss i hånda, brukte tiden og spurte hvem vi var og hva vi studerte. Han virket genuint interessert og humoren satt løst, sa Johannes Sæle i studentorganisasjonen Start UiA.

Therese Storhaug Egeli er med i linjeforeningen Pangea og benyttet anledningen til å gi statsministeren en Twist-sjokolade.

– Det er fint å få treffe ham fysisk og at han viser interesse for studentene. Han er jo et forbilde for mange, sier hun.

Se hva som skjer under Demokratiuka.