Står sammen om studiestart

Studiestart på UiA er moro, sosialt og utrolig spennende. Det er også da studier, læring og fag settes i fokus. 15. august er studieåret i gang.

Bildet viser en gruppe nye studenter ved Campus Kristiansand som går mot kamera, ledet av en studentfadder.
STUDIESTART: Mandag 15. august er det studiestart med fysisk fremmøte og uten restriksjoner på vanlig måte for første gang siden før koronaepidemien brøt ut. Her fra forrige gang i 2019. Arkivfoto: UiA

– Det skal bli fint å få studenter tilbake på campus. Dette er jo den første ordinære studiestarten etter koronaepidemien. Så vi gleder oss! sier rektor Sunniva Whittaker.

Drøyt 4500 førsteårsstudenter og 8500 andre studenter inntar campusene til UiA i Kristiansand og Grimstad denne tredje uka i august. Når de kommer, blir de møtt av forelesere og faddere. Sammen jobber ansatte og erfarne medstudenter for at studiestarten skal bli så god som mulig.

– Mange nye og gamle studenter har hatt det tøft de siste to årene. De har hatt mye fjernundervisning, og mange har ikke hatt ordinær eksamen noen gang. Dette tar vi hensyn til allerede fra første dag nå, ved å tilby en studiestart som sier at de er veldig velkomne til oss, at det er godt og trygt å være her, og at vi tilrettelegger for et solid faglig og sosialt opphold på universitetet vårt, sier rektor Sunniva Whittaker.

Bildet viser dekan Hans Hodne ved Fakultet for humaniora og pedagogikk, studentleder Kristian Fredrik Meyer Ødegård i Studentorganisasjonen i Agder, Marianne Tønnessen i PULS, fadder-koordinator Christina Kvernevik, rektor Sunniva Whittaker og prosjektleder for studiestartuka, Gro Hodne Gundersen. De står samlet foran hovedinngangen på Campus Kristiansand.

SAMMEN OM STUDIESTART: Studiestart er et viktig fellesløft for hele universitetet. Fra venstre: dekan Hans Hodne ved Fakultet for humaniora og pedagogikk, studentleder Kristian Fredrik Meyer Ødegård i Studentorganisasjonen i Agder, Marianne Tønnessen i PULS, fadder-koordinator Christina Kvernevik, rektor Sunniva Whittaker og prosjektleder for studiestartuka, Gro Hodne Gundersen.

Tett oppfølging uka gjennom

Den første oppstartuka etter koronaepidemien skiller seg derfor litt fra tidligere års første-uke. Oppmerksomhet på læring, undervisning og fagsosiale aktiviteter styrkes, og festivalpreget tones noe ned.

– Dette betyr på ingen måte at vi mener at den sosiale siden ved å være student er mindre viktig enn før. Det sosiale er en svært viktig del av studenttilværelsen. Det er mange som gleder seg til å få nye venner og treffe andre når de begynner på et studium. Det vet vi, og det ivaretar vi godt, sier prosjektleder for studiestartuka på UiA, Gro Hodne Gundersen.

– Men vi vet samtidig at sammenhengen mellom trivsel og sosial trygghet og læring også er viktig. Studentene trenger et godt læringsmiljø der de føler seg trygge, blir sett og verdsatt. Derfor arrangeres årets studiestart i et noe tettere samarbeid med fakulteter enn før, slik at nye studenter først og fremst blir kjent med studiet, foreleserne og de som de skal studere nærmest med, sier hun.

Studiestart, ikke festival

I år arrangerer de ulike fakultetene og studiene egne aktiviteter for studentene sine, i tillegg til faddernes fellestilbud.

– Den aller første dagen må alle studenter møte på oppstartmøtet for studiet sitt. I tillegg inviteres de til den formelle åpningsseremonien på UiA, der hovedtaleren er forsknings- og høyere utdanningsminister Ola Borten Moe. Etter det overtar fakultetene, fadderne, linjeforeningene og studentforeningene. Sammen sørger de for at studiestarten blir flott og god både faglig og sosialt hele uka gjennom, sier Gro Hodne Gundersen.

Bildet viser en forelesning. En kvinnelig foreleser står foran i et undervisningslokale og foreleser.

STUDIETEKNIKK: Universitetsforelesninger og studieteknikk er to av temaene som tas opp på et nytt, obligatorisk kurs for alle nye studenter i år. Her fra en forelesning i bachelorstudiet i økonomi og administrasjons før koronaepidemien. Arkivfoto: UiA

Obligatorisk studiekurs for nye studenter

Nytt i år er det at alle nye studenter kalles inn til et eget studie-kurs – «Bli student!» Kurset tar for seg hvordan den enkelte kan ruste seg for å bli en selvstendig og trygg student. Tema som tas opp er bl.a. forventninger til livet som student, universitetets forventninger til studentene, studieteknikk - og ikke minst informasjon om eksamen, frister, kildebruk og akademisk skriving.

Studentene får i tillegg tilbud om et eget kurs som viser vei i systemene som brukes på universitetet. Her får studentene hjelp til pålogging og passord, hvordan få studentkort, semester-registrering, karakterutskrift, resultater og eksamensdatoer og en rekke andre praktiske ting som er nødvendig for å få studiedagen til å bli så enkel som mulig. Det gjelder ikke minst opplæring i Canvas, læringsplattformen for studiene på UiA.

Studiebyene stiller opp

Studentorganisasjonen i Agder – STA – er fornøyd med at UiA styrker det faglige fokuset i oppstartuka.

– Vi vet at det kan bli litt mye festival for enkelte, så vi hilser fokusdreiningen velkommen. Ikke minst nå som mye har vært annerledes gjennom to korona-år, sier STA-leder Kristian Fredrik Meyer Ødegård.

– Men det kan hende at de som har studert en stund kommer til å savne konsertkvelden som i mange år har vært en synlig del av studiestarten på UiA. Heldigvis er det sosiale programmet som nå er lagt opp gjennom hele uka veldig bra, sier han.

Studentlederen fremhever også at studentene har studiebyene Kristiansand og Grimstad rett utenfor campusene. I begge byene er det mange gode kultur- og konserttilbud, som også er der for dem.

– Så i det hele tatt ligger det godt til rette for en kjempebra studiestart på UiA i år også. Det blir litt annerledes enn før, med litt mer vekt på det faglige. Men i sum altså noe som det bare er å glede seg til! sier han.