Nytt læringssenter for studenter og ansatte

Trenger du skriveveiledning eller mattehjelp, et rom for en workshop eller bare teste ut en teknisk løsning? Nå åpner det nye læringssenteret i biblioteket på Campus Kristiansand.

Læringsassistentene Hallvard Arntzen Foss og Martin Nordskog er klare for å hjelpe studenter med matematikk i MatRIC Drop-in sitt nye lokale i biblioteket.

- Dette blir veldig bra. Nå er vi lokalisert mer sentralt på campus, og det blir lettere for alle å finne fram, sier lektorstudentene Martin Nordskog og Hallvard Arntzen Foss, begge læringsassistenter for MatRIC Drop-in.

Fra og med fredag 8. april finner du dem i det nye læringssenteret i 1. etasje i biblioteket ved Campus Kristiansand, hvor UiAs pedagogiske tilbud og aktiviteter for studenter og ansatte samles på ett sted.

MatRIC Drop-in, UiAs lavterskel-drop-in-tilbud for hjelp med matematikk, blir bemannet fra kl. 10 til 14 hver ukedag. De vil også benytte de nye kursrommene i læringssenteret til workshops.

Følg MatRIC på Instagram

En skikkelig stue

Johanna Marcussen, som studerer master i kystsoneøkologi og er skrivementor på Skrivestua, gleder seg også til å ta i bruk de nye lokalene.

- Det er mer sentralt, vi får mer plass og har også mulighet til å sitte mer skjermet ved behov, sier Marcussen.

Skrivestua er UiAs drop-in-tilbud for studenter og ansatte som skriver akademiske tekster. Frem til nå har tilbudet hatt et lite hjørne av biblioteket i 2. etasje. Med nye lokaler kan Skrivestua innredes som – ja, nettopp – en hyggelig stue.

Følg Skrivestua på Instagram

Johanna Marcussen er skrivementor på UiA Skrivestua, og gleder seg til å skape et hyggelig område for studenter og skriveglede.

En arena for samskaping

Det nye læringssenteret skal kunne benyttes både til workshops, kurs og foredrag. Det er også viet plass til individuelle og gruppebaserte arbeidsplasser for studenter.

- Vi ønsker å legge til rette for at studenter og ansatte kan dele erfaringer og kunnskap med hverandre, og på denne måten utnytte synergieffekter som kan oppstå ved å skape en felles fysisk og virtuell læringsarena, sier John Olav Glastad Bjørnestad, avdelingsdirektør i UiA PULS - Pedagogisk utviklings- og læringssenter.

Læringssenteret blir derfor ikke et stilleområde, selv om man naturlig nok skal vise hensyn til hverandre.

Dette finner du i læringssenteret:

• Skrivestua
  • MatRIC Drop-in
  • Kursrom for UiA PULS og biblioteket sine aktiviteter
  • Veiledningsskranke for spørsmål om kildekritikk, referanser, søk, databaser m.m.
  • Teknisk øvingsrom for studenter og undervisere

På kursrommene skal biblioteket og UiA PULS sine ulike kurstilbud foregå. I tillegg er det et eget teknisk rom for studenter og undervisere, hvor man kan teste ut podkast, video og tekniske og digitale muligheter som finnes i auditorier og klasserom på universitetet.

Når rommene ikke benyttes til opplæring, undervisning eller kursvirksomhet, er de tilgjengelig for alle.

- Vi håper læringssenteret vil bidra til økt læringsutbytte, bedre forutsetninger for et godt psykososialt læringsmiljø – og være et viktig steg i retningen av å finne gode løsninger for fremtidens undervisningslokaler, sier Bjørnestad.

Læringssenteret åpner offisielt kl 12, torsdag 7. april. Fra kl. 13 - 15 blir det omvisning, konkurranser og «minikurs» i studieteknikk, kildehenvisning og akademisk språk. Åpent for alle. Se arrangement.