Jump to main content

Ny bærekraftmaster undervises i Indonesia – så fort det er mulig

Den nye miljø-mastergraden med fysisk undervisning i Indonesia gir studentene unike muligheter.  Koronaviruset byr på utfordringer for første semester, men UiA er godt forberedt.

Bilde av indonesisk tempel.
Yogyakarta er kjent for sin rike kulturarv, som buddhisttempelet Borobudur. Foto: Colourbox

– Det første semesteret starter høsten 2021, og vil i hovedsak være digitalt. Så fort det er mulig for studentene å reise til Indonesia, etter vaksinering og andre tiltak, vil det være fysisk undervisning på campus i Yogyakarta, sier professor Stein Kristiansen.

Søknadsfristen for masterstudiet er 15. mars. Søk her!

Den nye mastergraden er basert på en tradisjonell Master of Business Administration (MBA), med bærekraftfokus i alle emner. Fysisk undervisning i Indonesia ved University of Gadjah Mada gir studentene en unik mulighet til å se bærekraftutfordringer og miljøproblemer på nært hold.

Indonesias studentby

– Ved å studere i Indonesia kan du bedre se den direkte koblingen mellom det du leser i pensum og hvilke konsekvenser det får. Indonesia sliter med avskoging, forurensing, vannmangel, urbanisering og forsøpling. Dette vil studentene få oppleve på nært hold under lokale studieturer, sier Kristiansen.

Å studere i Yogyakarta er idyllisk, og UiA har i flere år hatt stor pågang for utveksling dit. Byen ligger sentralt plassert på øya Java, og har blant annet kallenavnet Kota Pelajar, som betyr «studentbyen».

Flyfoto av Yogyakarta.

UiA har sendt mange studenter på utveksling til Yogyakarta gjennom årene. Foto: Colourbox

– Hos oss kan studentene få oppleve indonesisk kultur bedre enn i storbyer som Jakarta. Yogyakarta er kjent for god mat, lavt prisnivå og nærhet til naturen. Det ligger mange universiteter og høyskoler her, og University of Gadjah Mada er det største av dem alle, sier Rocky Adiguna.

Les mer om studiet her.

Enorm interesse

Adiguna er studiekoordinator for den nye mastergraden, og bor og jobber i Yogyakarta. Pandemien har ført til at universitetet er stengt fysisk, og har nå digital undervisning. Dette vil også gjelde for masterstudentenes første semester, mens alle venter på vaksinering.

– Vi har hatt enorm interesse for studiet i Asia, med over 90 søkere til de 20 plassene som blir tilbudt til studenter fra Asia. Studentene som kommer fra Norge og Europa kan se frem til å bli en del av et internasjonalt miljø med kunnskapsrike medstudenter, sier Adiguna.

Bilde av Rocky Adiguna.

Rocky Adiguna er studiekoordinator for masterprogrammet i Indonesia. Foto: University of Gadjah Mada

Som Kristiansen framhever han de unike mulighetene for å studere bærekraft i Indonesia.

– Mange bevegelser er i startgropen her, slik som redusering av plast og bedre søppelsortering. Det er en god tid for masterstudenter til både å studere og bidra til bedre løsninger. Jeg gleder meg til å møte studentene, først digitalt og deretter i Yogyakarta, sier Rocky Adiguna.