Monica Mæland besøkte UiAs Campus Grimstad

– Helseteknologi blir stadig viktigere, og det er flott at UiA går i front her, sier kommunal- og moderniseringsministeren etter besøket ved Senter for e-helse ved Campus Grimstad.

Monica Mæland på Klinikklaboratoriet. Foto.
Monica Mæland får omvisning på Klinikklaboratoriet på Campus Grimstad. Der fikk hun blant annet se de avanserte pasientsimulatorene som brukes i undervisningen i sykepleie.

– Jeg opplever UiA som veldig ambisiøse og fremtidsrettet og har fulgt MIL-prosjektet tett de siste årene. Nå er UiA i gang med en ny og veldig viktig satsing på helse og innovasjon. Også her kan de vise til godt samarbeid mellom offentlig og privat sektor, sier statsråd Monica Mæland.

Mechatronics Innovation Lab (MIL) er et verdensledende senter for innovasjon, pilotering og teknologi-kvalifisering innen mekatronikk og andre nærliggende fagområder.

Samskaping på gang

Under besøket fikk kommunal- og moderniseringsministeren blant annet presentert I4Helse, den nye nasjonale arenaen for innovasjon innen helse og omsorg. Her skal Grimstad kommune flytte inn sine operative helsetjenester, mens Universitetet i Agder (UiA) flytter inn Senter for e-helse og Senter for omsorgsforskning.

– Dette blir virkelig en samskapingsarena hvor vi operasjonaliserer kvadruppel helix-modellen for alt den er verdt, sier viserektor for forskning, Stephen Seiler.

Kvadruppel helix er samarbeid mellom akademia, næringsliv, det offentlige og sluttbrukere.

Mer enn bare helse

Mæland fikk også en omvisning på Klinikklaboratoriet på Campus Grimstad. Der fikk hun blant annet se de avanserte pasientsimulatorene som brukes i undervisningen i sykepleie.

– Vi bruker stadig mer simulering innen sykepleieutdanningen. Det er en måte å lære på som bidrar til å forberede studentene til å møte komplekse pasientsituasjoner i praksis, sier Kjersti Marie Frivoll Johnsen, som viste Mæland de livaktige dukkene som blir brukt i undervisningen.

Statsråden fikk også informasjon om innovasjonsprosjekt som In For Care (som jobber med offentlig tjenesteinnovasjon innen frivillig omsorg og frivillighet), og arbeidsinkluderingsprosjektet InnArbeid (som skal utvikle innovative tjenester og teknologi for at personer med utviklingshemming kan finne, skaffe og holde på et arbeid).

– Vi jobber med modernisering av tjenester, og vi jobber tett med kommunene. Slik sett er besøket fra kommunal- og moderniseringsministeren midt i blinken, sier administrativ leder for Senter for e-helse, Ragni Macqueen Leifson.

Hun mener det er viktig å vise at Senter for e-helse også jobber med problemstillinger utenfor den tradisjonelle helsesektoren.