Lærlingerekord på UiA

I år er 21 dyktige lærlinger i sving på Universitetet i Agder. Det er ny rekord.

Bilde av 20 lærlinger og to lærlingansvarlige på basketbanen på Campus Kristiansand.
Her er lærlinger og fagansvarlige samlet, selvfølgelig med én meters avstand.

– Vi har aldri hatt så mange lærlinger før. Det er kjempeflott at universitetet kan bidra på denne måten, og gi mange en introduksjon til arbeidslivet, sier Gro Hodne Gundersen.

Hun er en av fire fagansvarlige for lærlinger på universitetet. UiA tilbyr lærlingeplasser innen kontorfag, dataelektronikk, mediefag og gartnerfag. Lærlingetiden varer fra ett til to og et halvt år, alt etter hvilket fag elevene er lærlinger i.

Skal oppfylle kompetansemål

– Alle lærlingene har kompetansemål som skal oppnås i løpet av lærlingetiden, og vi følger dem opp for å sørge for at de er godt rustet til fagprøven. Vi har sett mange eksempler på at de som fullfører lærlingetiden hos oss går videre til høyere utdanning her etterpå, sier fagansvarlig for dataelektronikk, Karen Benny Mortensen

Bilde av Gro Hodne Gundersen, Joyce Kapasango, Matias Frøytland og Karen Benny Mortensen.

Fra venstre: Gro Hodne Gundersen, Joyce Kapasango, Matias Frøytland og Karen Benny Mortensen.

Joyce Kapasango er lærling i kontorfaget, og jobber blant annet med postdistribusjonen til alle UiAs 1300 ansatte.

– Det er litt skummelt å få så store oppgaver, men det betyr også at jeg får mye tillit. Det er mye post som kommer til UiA, og mye som sendes internt, så jeg har blitt godt kjent på begge campuser. Jeg er veldig glad for erfaringen jeg får på universitetet, sier hun.

– Et samfunnsoppdrag

Satsingen på lærlinger har pågått i flere år, og er utvidet i takt med universitetets vekst. Det er viktig for UiA å være en ressurs for flere enn studentene, sier Karen Benny Mortensen.

– Dette er et samfunnsoppdrag vi påtar oss med glede. Lærlingene våre hjelper studenter og ansatte på mange vis, og de er en naturlig del av hverdagen på universitetet, sier hun.

Matias Frøytland er lærling på IT-avdelingen, og hjalp blant annet til da universitetet stengte ned campusene i mars og startet med nettforelesninger og hjemmekontor.

– Det var både vanskelig og spennende, og jeg fikk mye erfaring med å hjelpe andre via internett siden vi ikke kunne møte dem fysisk. UiA er en veldig stor arbeidsplass, og jeg har lært mye av å bistå kolleger i ulike aldersgrupper, sier han.

Viktige ressurser

Personal- og organisasjonsdirektør Camilla Jarlsby sier at universitetet lærer mye av sine lærlinger.

– Vi har 20 års erfaring med å ha læreplasser. Gjennom disse årene har vi sett verdien av lærlingordningen og det lærlingene tilfører oss. Lærlingene er en viktig ressurs på UiA, som tilfører viktige perspektiver, nytenkning og kompetanse. Dette legges merke  til i organisasjonen og betyr at de er ettertraktet hos oss som medarbeidere.