Kunstig intelligens avslører regnskapssvindel

Tre studenter fikk en idé. Nå har de videreutviklet den, og fått UiA som kunde.

Christoffer Fonahn, Jahn Åsvald Einarsmo og Rolf Enver Bjørnstad, foto.
Christoffer Fonahn (t.v.), Jahn Åsvald Einarsmo og Rolf Enver Bjørnstad har nylig fullført Executive MBA ved Handelshøyskolen på UiA.

- For et menneske er det ikke så enkelt å se sammenhenger mellom alle tallene som finnes i regnskaper, men hvis du lærer opp en kunstig intelligens til hva den skal se etter kan du få veldig gode resultater, sier Rolf Enver Bjørnstad.

Han og medstudentene Jahn Åsvald Einarsmo og Christoffer Fonahn fullførte nylig Executive Master in Business Administration på Handelshøyskolen ved UiAs Executive-tilbud. De samlet inn et stort datamateriale, og satte i gang med å lære seg programmering. Centre for Artificial Intelligence Research (CAIR) på UiA ble koblet på, og slik ble prosjektet mulig å gjennomføre.

Avdekket 98 prosent av svindler

- Vi ble veldig gira på å finne røde flagg i regnskap, og drodlet litt frem og tilbake for å finne ut av hvordan vi kunne gjøre dette til en masteroppgave. Vi gikk

Førsteamanuensis Terje Heskestad, foto.

Førsteamanuensis Terje Heskestad har veiledet masteroppgaven.

gjennom 12.000 dommer hvor svindel i regnskap var en del av dommen, og endte opp med 100 dommer som vi brukte til å lære opp den kunstige intelligensen, sier Einarsmo.

De testet ut den kunstige intelligensen, og endte opp med en treffrate på 98 prosent.

- Hvis du bruker sammenligningen med å finne nåla i høystakken, så kan du si at den kunstige intelligensen fjerner hele høystakken slik at du bare sitter igjen med nåler, sier Bjørnstad.

- Betydelig potensial

Ingen av de tre studentene hadde tidligere vært borti kunstig intelligens, så lærekurven var bratt.

- Vi begynte på oppgaven i oktober i fjor. Det var i god tid før innleveringsfristen, men det viste seg å være veldig bra på grunn av den enorme datainnsamlingen vi måtte gjøre. Kursene vi hadde med Terje Heskestad ga meg virkelig sansen for oppgaven, sier Fonahn.

Heskestad har veiledet masteroppgaven, og har mye godt å si om studentene.

- Det viktige er at de bruker ny innsikt og teknolog til å løse en tradisjonell problemstilling på en meget effektiv måte. Deres arbeid har betydelig potensial til å identifisere mulige svindler. Arbeidet har også en rekke mulige bruksområder ut over dette området, sier han.

Har universitetet som kunde

Bjørnstad og Einarsmo har nå startet sitt eget firma, Sentient AS, som selger kunstig intelligens-tjenester.

- Den kunstige intelligensen vi utviklet gjennom masteroppgaven kan brukes til mye. Nå driver vi for eksempel med energioptimalisering av ett av byggene i Kunnskapsparken, med UiA som kunde. Vi ser også på muligheter for å videreutvikle regnskapssvindel-delen vi utviklet, for der kan vi få til mye. Vi hadde aldri vært her uten Executive MBA-en, så vi vil absolutt anbefale andre å begynne, sier Einarsmo.

Her kan du lese mer om Handelshøyskolen ved UiAs Executive-tilbud.