Knytter studentene tettere på næringslivet

Næringslivet i hele Agder representert ved næringsforeninger og næringshager skriver ny avtale med UiA og fornyer samarbeidet om utdanning og kompetanseheving.

Avtalen ble undertegnet i en nett-seremoni fredag ettermiddag.

- UiA er veldig glad for å fornye avtalen Felles løft med regionens næringsliv. Det betyr mye for oss å være tett på arbeidslivet, sier Sunniva Whittaker rektor ved UiA.

Rektor Sunniva Whittaker (Foto: Jon Petter Thorsen / Aptum)

Rektor Sunniva Whittaker (Foto: Jon Petter Thorsen / Aptum)

Prioriterte områder

Felles løft-avtalen ble først opprettet i 2017 og den nye avtalen har tre hovedområder. For det første handler det om utdanning og kompetanseheving. Det innebærer blant annet gjesteforelesninger, praksis og oppgaveskriving for studentene.

Administrerende direktør i Næringsforeningen i Kristiansandsregionen Trond Backer (Foto: Privat)

Administrerende direktør i Næringsforeningen i Kristiansandsregionen Trond Backer (Foto: Privat)

- Vi må knytte studentene tettere på næringslivet mens de er i studieløpet, og jobbe for at studenter som en del av sine studier får relevant arbeidspraksis i næringslivet. For å ruste oss for morgendagens arbeidsliv må vi jobbe for å beholde og tiltrekke oss relevant kompetanse i regionen, sier Trond Backer, administrerende direktør i Næringsforeningen i Kristiansandsregionen.

Mange ansatte i næringslivet har behov for å friske opp og forbedre sine faglige kunnskaper. UiA en stor aktør med over 100 ulike studietilbud innen mange ulike fagområder. I samspill med næringslivet kan også UiA skreddersy egne utdanninger.

Daglig leder i Arendal næringsforening Morten Haakstad (Foto: Privat)

Daglig leder i Arendal næringsforening Morten Haakstad (Foto: Privat)

- Den nye avtalen er viktig for å identifisere de mange mulighetene som ligger innenfor etter- og videreutdanning, Morten V. Haakstad, daglig leder i Arendal næringsforening.

Avtalen legger også til rette for forsknings- og innovasjonssamarbeid mellom medlemsbedriftene og universitet, samt felles synliggjøring

Tett samarbeid

Næringsalliansen i Agder består av næringsforeningene i Kristiansandsregionen, Arendal, Vennesla, Grimstad og Sørlandsparken, Lindesnesregionens næringshage/næringsallianse, Lister Nyskaping, Pågang næringshage i Risør og Setesdal regionråd. NHO Agder er også med i Felles løft.

- Vi har et felles mål om at Agder skal være Norges mest attraktive bo- og næringsregion. Skal vi lykkes med dette, kreves et tett samarbeid mellom universitetet og næringslivet i landsdelen, sier Backer.

- Målet er å bygge sterkere samhandling mellom vårt lokale næringsliv og UiA. Dette er viktig både for at dagens studenter skal få bedre kjennskap og tilknytning til de kompetansemiljøene som næringslivet representerer, men også like viktig at næringslivet blir kjent med den allsidige kompetansen som studenter og fagmiljøene på UiA besitter, sier Haakstad.

- Vi ser hvor mye samarbeid og et felles budskap betyr. Å være en del av avtalen med UIA er nettopp slike samarbeid vi ønsker oss, sier Lene Anderssen, daglig leder i Sørlandsparken Næringsforening.

Daglig leder i Lister Nyskaping Christiane Skage (Foto: Privat)

Daglig leder i Lister Nyskaping Christiane Skage (Foto: Privat)

- Vi har store forventninger til at samarbeidsavtalen med UiA skal styrke næringslivet i Lister. Vi trenger oppmerksomhet rundt kompetansehevende og forskningsrelaterte tiltak i bedriftene. Felles Løft-avtalen med UiA er en del av vår verktøykasse for å lykkes i det arbeidet, sier Christiane Skage, daglig leder i Lister Nyskaping.

Arbeidslivsrelevans

Felles løft-avtalen svarer på Solberg-regjeringens ønske om større og bedre kontakt mellom arbeidsliv og høyere utdanning.

- Det må være flere møteplasser mellom utdanning og arbeidsliv hvor de kan samarbeide bedre om hva studentene skal lære og hvordan de skal lære det, sa forsknings- og høyere utdanningsminister Henrik Asheim (H) tidligere denne uka da han la fram en egen stortingsmelding om arbeidslivsrelevans; Utdanning for omstilling.