Introduserer gjenbrukshylle for fagbøker

- Ikke kast gamle bøker i forbindelse med juleryddingen på kontoret. Gi dem heller bort ved å sette dem i gjenbrukshylla utenfor bibliotekene!

ELSKER BØKER: Miljørådgiver Katharina Reionn Bjørnestøl og bibliotekdirektør Jesper Christian Mørch håper brukte bøker kan få et nytt hjem via den nye gjenbrukshylla for bøker, i stedet for å bli kastet.

Oppfordringen kommer fra UiAs miljørådgiver, Katharina Reionn Bjørnestøl i økonomi- og campusavdelingen. Sammen med universitetsbiblioteket setter hun nå opp en egen bokhylle i vrimlehallen på Campus Kristiansand og under trappen i atriet i biblioteket på Campus Grimstad.

Der kan ansatte og andre som bytter ut, erstatter eller rett og slett bare kaster sine gamle bøker sette dem fra seg. Dermed kan andre som kan ha nytte av dem, plukke med seg det de ønsker.

- Det er et fornuftig miljøtiltak. Stikkordet er gjenbruk, sier Bjørnestøl.

- Vi vet at bøker blir kastet. Det er rett og slett ikke plass til alt på kontoret. På ett tidspunkt må noen bøker ut. Men før de kastes kan det være at andre kan ha nytte av dem, enten det er studenter eller andre ansatte. Så derfor: Bruk gjenbrukshylla i stedet for å kaste bøkene, oppfordrer hun.

- Vi som elsker bøker

Bibliotekdirektør Jesper Christian Mørch er en av flere som støtter tiltaket.

- Vi som elsker bøker synes dette er et godt tiltak, og støtter gjerne oppfordringen. En bør egentlig være forsiktig med å kaste bøker. I stedet kan en nå bruke gjenbrukshylla.  Det er bare å komme og legge fra seg bøker der – og gjerne ta med seg noen også, sier han.

I tråd med FNs bærekraftmål – og UiAs grønne strategi

Sett fra et miljøsynspunkt er gjenbruk en svært energi- og ressurssparende måte å bli kvitt eller utnytte alt som kastes på, og er et sentralt element i ulike strategier innen sirkulær økonomi. Det gjelder også i universitetets arbeid for å gjøre campusene grønnere.

I et større perspektiv er det også i tråd med FNs bærekraftmål nummer 12, som handler om å sikre bærekraftige forbruks- og produksjonsmønstre. Norge ligger ikke bra an på en rekke statistikker som belyser dette. Blant annet innehar vi 8.-plassen fra bunnen i bærekraftindeksen Sustainable Development Index, som har sett på materialforbruket i landene i verden.