Gode resultater for Institutt for informasjonssystemer

– Vi har som mål å være blant de beste i Europa, sier instituttleder Carl Erik Moe. Instituttet utmerker seg på publiseringslister og har fått ansvar for en viktig konferanse neste år.

Foto av hender på tastatur foran skjer,
Forskerne på Institutt for informasjonssystemer er opptatt av hvordan teknologi kan brukes bedre både i organisasjoner og i samfunnet. (Illustrasjonsfoto: Jon Petter Thorsen)

Institutt for informasjonssystemer er på nittende plass i Europa når det gjelder publisering i de høyest rangerte journalene innen informasjonssystemer. På verdensbasis er instituttet på 103. plass.

Tallene gjelder publisering i de åtte høyest rangerte tidsskriftene på fagfeltet, og er satt sammen av Association for Information Systems (AIS).

Foto av Carl Erik Moe

Instituttleder Carl Erik Moe

– Den typisk sørlandske måten å gjøre det på er å sikte mot gode tidsskrift og tenke at det er greit nok. Vi har blitt flinkere til å både publisere bredt og sikte mot de beste, sier Carl Erik Moe.

Han har vært leder for instituttet siden 2018, og før det i perioden 1996-2012.

Prioriterte forskningssentre

Forskerne på instituttet er opptatt av hvordan teknologi kan brukes bedre både i organisasjoner og i samfunnet. To av de prioriterte forskningssentrene ved Universitetet i Agder (UiA) er tilknyttet instituttet: CIEM – Senter for integrert krisehåndtering og Senter for e-helse. Instituttet har også ledelsen av CeDIT – Senter for Digital Transformasjon, noe Moe sier bidrar til instituttets tverrfaglighet og relevans.

Instituttet har forsket på IT og prosessforbedring i privat og offentlig sektor, men også arbeidet med utvikling ved hjelp av IKT i land som Tanzania, Nepal og Indonesia. De har også jobbet med beredskap i Kristiansand kommune.

– Vi har som mål å være blant de beste i Europa på vårt område. Det finnes flere måter å måle det på, og antall publiseringer i de beste tidsskriftene er én måte. Men vi har også ambisjoner for undervisningen vår, og vil utdanne gode kandidater som får gode jobber, sier Moe.

Han trekker frem Polyxeni Vassilakopoulou, som i oversikten til AIS bemerket seg blant de fremste 200 forskerne basert på antall publiseringer i de fremste tidsskriftene. Hun har også fått midler fra Forskningsrådet til forskning på kunstig intelligens i offentlig administrasjon.

– Polyxeni er en forsker som ikke bare holder på med sitt, men som også underviser bachelorstudenter. Jeg er veldig fornøyd med at førsteårsstudentene våre også møter en av de beste forskerne våre, sier Moe.

Arrangerer viktig konferanse

I juni 2023 skal instituttet arrangere European Conference on Information Systems. Dette er den største konferansen innen informasjonssystemer i Europa og Afrika, og det er første gang at et norsk universitet får arrangere den.

Moe forventer mellom 500 og 800 deltakere på det han beskriver som en faglig bred og prestisjefylt konferanse.

Med en litt utradisjonell vri legger Moe og kollegaene hans opp til at konferansen også finner sted samtidig på to steder på det afrikanske kontinentet, i tillegg til Kristiansand.

– Vi vet det er dyrt å reise, og vi har lyst til å bidra til å være så klimavennlige som mulig. Ved å strømme deler av konferansen til Afrika vil flere få mulighet til å delta, og vi kan bidra til å bygge miljøer der, sier Moe.