Gjenåpner skrivetilbud på campus

Sliter du med en akademisk tekst, store mengder pensum eller skrivesperre? Skrivestua tar imot studenter som trenger en hjelpende hånd.

Mentorene hos Skrivestua tar nå imot studenter som trenger akademisk hjelp.
Mentorene hos Skrivestua tar imot studenter som trenger akademisk hjelp, både digitalt og fysisk. Foto: Maria van Schoor

- Mange studenter trenger råd til hvordan de kan skrive mer akademisk. Våre mentorer gir også smarte tips til hvordan lese store mengder pensum på en mer effektiv måte. Veiledning fra Skrivestua skal gjøre at studentene føler seg tryggere her.

Det sier Marianne Tønnesen. Hun er koordinator for Skrivestua og UiA PULS (Pedagogisk utviklings- og læringssenter).

Skrivestua er et lavterskeltilbud for alle ved UiA som ønsker veiledning i akademisk skriving og studieteknikk. Tilbudet har kun vært tilgjengelig digitalt under pandemien. Nå er de klar for å hjelpe studenter fysisk igjen.

Se åpningstider og hvor Skrivestua holder til i Kristiansand og Grimstad nederst i saken!

Åtte studentmentorer som hjelper

Det hele er drevet av UiA PULS, gjennom to koordinatorer og åtte mentorer. Mentorene er studenter som har enten skrevet bachelor eller er godt i gang med masteroppgaven, og har lang erfaring med akademisk skriving.

Skrivementorene hos Skrivestua sammen med koordinator Marianne Tønnesen.

FRA VENSTRE: Skrivementorene Lasse R. Jensen, Berina Jaganjac, Jørgen W. Tandberg, Ingebjørg N. Edland, Viona Salihu, og koordinator Marianne Tønnesen (t.h). Foto: Maria van Schoor

Helt siden januar har Skrivestua hatt over 400 digitale bookinger.

- Studentene benytter seg fortsatt av det digitale veiledningstilbudet. Derfor har vi valgt å beholde det i en prøveperiode parallelt med drop-in på campus, sier Marianne Tønnesen.

Tønnesen fremhever at alle skal ha like muligheter på campus. Gjennom et samarbeid med internasjonalt kontor har de også en engelskspråklig utvekslingsstudent som kan gi veiledning i tekster på engelsk - både digitalt og ved fysisk oppmøte.

Utvider tilbudet

- Det er ofte høyere terskel for studentene å stille spørsmål på forelesning eller direkte til en underviser, mens de på Skrivestua kan stille de samme spørsmålene til en mentor som har vært gjennom mye av det samme som student, sier hun.

Tilbudet ble opprettet av ansatte ved UiA etter at de erfarte studenter som følte seg utrygge i den akademiske skrivingen.

Koordinator for Skrivestua er Marianne Tønnesen.

Marianne Tønnesen, koordinator for Skrivestua og UiA PULS (Pedagogisk utviklings- og læringssenter). Foto: Maria van Schoor

- Vi mener at et tilbud som Skrivestua kan virke forebyggende av frafall, mye fordi en stor og viktig del av studiene er nettopp den akademiske skrivingen, sier Marianne Tønnesen.

Derfor har Skrivestua nå startet opp et pilotprosjekt i samarbeid med Utdanningsavdelingen og deres tilbud til studenter med norsk som andrespråk.

- Det vil da være to språkveiledere på vakt fire dager i uka, og de vil i hovedsak veilede studenter med et annet morsmål enn norsk i skrivingen av akademiske tekster, sier hun.

ÅPNINGSTIDER FOR SKRIVESTUA:

Skrivestua holder åpent frem til 17. desember.

Campus Kristiansand (Drop-in) – Lokasjon: 2. etasje hos Universitetsbiblioteket.

• Mandag: kl. 10-13
  • Tirsdag: kl. 9-14
  • Onsdag: kl. 12-16
  • Torsdag: kl. 10-15
  • Fredag: kl. 10-13

Campus Grimstad (Drop in) – Lokasjon: Rom A2 045.

• Mandag: kl. 10-12
  • Tirsdag: kl. 12-14
  • Onsdag: kl. 10-13

Digital booking, veiledning på engelsk og veiledning i norsk som andrespråk:

• Digital booking for alle finner du her.
  • Se hele oversikten over åpningstider for veiledning på engelsk og veiledning i norsk som andrespråk her.