Fullt hus for workshop om inkludering

Det var stort engasjement på Demokratiscenen under Arendalsuka, når UiA og Arendal kommune inviterte til workshop om sosial inkludering av eldre.

Foto av Elin Thygesen på scenen.
Professor Elin Thygesen innleder workshopen under Arendalsuka.

– Gjennomføringen gikk over all forventning. At det ble fullt hus viser at det er et stort engasjement for å skape et inkluderende samfunn for eldre, sier professor Elin Thygesen ved Institutt for helse- og sykepleievitenskap på Universitetet i Agder (UiA).

Sammen med Arendal kommune leder UiA innovasjonsprosjektet From Isolation to Inclusion (I2I). Med støtte fra Interreg North Sea Region jobber 11 partnere fra 7 land sammen for å fremme tiltak for sosial inkludering og redusert ensomhet.

Foto av deltakere på workshopen

Deltakere i aksjon på workshopen.

Stort engasjement

Våren 2021 har I2I gjennomført en spørreundersøkelse blant de eldre hjemmeboende i Arendal kommune. Kombinert med flere workshops med eldre, frivillige og ansatte i hjemmetjenesten, har deltakerne i prosjektet fått et godt inntrykk av utfordringene de eldre møter.

I workshopen under Arendalsuka deltok rundt 70 personer fordelt på ulike grupper. Oppgavene de fikk var blant annet å komme med forslag til noe som ville gjøre det lettere å finne noen å delta på arrangementer sammen med, og måter å finne transport til og fra.

– Deltakerne viste stort engasjement, og har gitt oss mange gode ideer som vi kan jobbe videre med, sier Thygesen.

Ser frem til å jobbe med innspillene

For å lede deltakerne gjennom workshopen var UiA CoLAB til stede. CoLAB er et kreativt læringssenter for samskaping, kunnskapsdeling og sosial innovasjon.

Seansen viste seg å være svært nyttig for alle involverte.

– Vi i Arendal kommune gleder oss til å jobbe videre med alle de gode innspillene vi fikk. Det var utrolig gøy at så mange flotte og flinke folk ville være med et steg på veien i arbeidet for å øke sosial deltakelse og aktivitet blant eldre i Arendal, sier Ingrid Kjørstad, seniorrådgiver i stab helse og levekår i Arendal kommune.

Du kan se flere bilder fra workshopen på Facebook-siden til From Isolation to Inclusion.