Forsker Grand Prix: Er det din tur i år?

Er du en ph.d.-kandidat i Agder med sans for formidling? Bli med på Forsker Grand Prix 2022! I år blir det show i Kristiansand 15. september. Søknadsfrist 1. mai.

Edvard Liljedahl Sandberg på scenen, foto
VINNEREN: Stipendiat Edvard Liljedahl Sandberg fra Sørlandet sykehus gikk helt til topps i konkurransen i fjor. Blir det din tur i år?

Er du doktorgradskandidat og vil lære mer om formidling og hvordan du kan presentere den spennende forskningen din? Forsker Grand Prix 2022 skal kåre Agders beste forskningsformidler. Meld deg på!

Hva er Forsker Grand Prix?

På Forsker Grand Prix deltar landets doktorgradskandidater i en konkurranse om forskningsformidling. I Kristiansand holdes Agder-finalen på Kick Scene under Forskningsdagene, torsdag 15. september. Vinneren kan med god samvittighet kalle seg Agders beste forskningsformidler.

Foreløpig stiller Universitetet i Agder og Universitetet i Bergen med egne FGP-konkurranser. Dersom to universiteter til stiller, blir det også arrangert en landsfinale.

Et superkurs i formidling!

Har du lyst til å møte og å diskutere formidling med doktorgradskandidater fra andre fagmiljøer? Lære formidling av profesjonelle formidlere?  Utfordre deg selv til å stå på scenen foran publikum og tv-kamera?

Forsker Grand Prix er en utmerket sjanse for doktorgradskandidater til å øve seg i formidling. Deltakerne får opplæring i hvordan de kan nå frem med forskningen sin til et stort publikum.

Deltakerne får hjelp og lager to presentasjoner om et selvvalgt tema om forskningen sin. På fire minutt skal de overbevise publikum i salen og et dommerpanel om hvem som er den beste formidleren. En programleder styrer showet.

Hvem kan delta?

Alle ph.d.-studenter ved UiA Universitetet i Agder, NORCE, Sørlandet sykehus og Havforskningsinstituttet Flødevigen inviteres til å bli med, men også andre ph.d-studenter  som arbeider ved en virksomhet i Agder kan delta.

Den gode Forsker Grand Prix-deltaker har et sterkt ønske om å formidle fra sitt forskningsarbeid og å lære mer om forskningsformidling!

Fjorårets deltakere på scenen, foto

DISSE VAR MED I FJOR: F.v.: Anita Paulsen, UiA; Margarita Olnova, UiA; Eirik Sørbø, UiA; Hilde Jenssen Bjørkekjær, SSHF, Lee Michael Shultz, UiA; og vinneren Edvard Liljedahl Sandberg, SSHF.

For å bli med må du skrive en kort tekst på ikke mer enn 150 ord som tydelig forteller hva du arbeider med (ca. en halv A-4-side). Fyll ut og send inn påmeldingsskjemaet innen 1. mai!

Trening i forskningsformidling

Det understrekes at de som blir med forplikter seg til å gjennomgå et opplæringstilbud i regi av Kommunikasjonsavdelingen ved UiA våren og tidlig høst 2022. Tilbudet består av fire obligatoriske samlinger i juni og tidlig høst 2022, samt individuell oppfølging mellom samlingene – og deltakelse i den regionale finalen. De regionale samlingene holdes:

• 1. juni kl. 13 – 17 (kan bli endret)
  • 9. – 10. juni - Individuell veiledning av deltakerne
  • 23. august – Andre samling
  • 29. august – 5. september - Periode for individuell veiledning etter avtale
  • 6. september – Tredje samling
  • 15. september – Regional konkurranse i Kristiansand
  • 21. september – Ev. nasjonal finale

Det er Forskningsrådet og den årlige nasjonale forskningsfestivalen Forskningsdagene som er vertskap for den nasjonale finalen, som blir arrangert i samarbeid med Forskningsdagene i Trondheim. Det er også Forskningsrådet som bestemmer om det lbir arrangert en nasjonal finale i år. I Agder er det Universitetet i Agder som leder opplæringstilbudet og arrangerer den regionale konkurransen.

Spørsmål?

Ta kontakt med Informasjonssjef Jan Arve Olsen i Kommunikasjonsavdelingen på UiA, e-post jan.a.olsen@uia.no.