Folk vil ha kvalitetssikret kunnskap

Norges største nettsted for forskningsformidling satte ny leserrekord i 2021, hvor UiA er aktiv bidragsyter.

Skjermdump fra Store Norske leksikon
Store norske leksikon har fått økt oppslutning i pandemien. Foto: Skjermdump

Hvilken betydning hadde egentlig Kristoffer Colombus, og hvordan står det til med norske dialekter? Og hvorfor heter det Heavy metal?

Slike spørsmål får du svar på gjennom UiA-forskernes bidrag i Store norske leksikon (SNL). I 2021 ble 2660 artikler fra UiA lest over 1.9 millioner ganger.

– Folk søker kvalitetssikret kunnskap som aldri før, melder sjefredaktør Erik Bolstad i SNL, i leksikonets årlige oppsummering av lesertall og statistikk.

I 2021 ble det ny leserrekord på totalt 112 millioner leste artikler. UiA har bidratt med 25 fagansvarlige og fagmedarbeidere i leksikonet.

Marianne Klungland Bahus sin artikkel om bioteknologiloven og Beate Strøm Johansens sak om slettsnok er blant de mange bidragene fra UiA som trekkes frem av SNL.

Dette er Store Norske Leksikon

• Gratis og fritt tilgjengelig oppslagsverk som er skrevet og kvalitetssikret av fagfolk.
  • Utgitt av foreningen Store norske leksikon, der universiteter, høgskoler og andre ideelle organisasjoner er medlemmer.
  • Opptil 3,2 millioner unike brukere i måneden. Opptil 600000 leste artikler hver dag.
  • 986 fagansvarlige (25 ved UiA).
  • Norges største nettsted for forskningsformidling.

Pandemi og hjemmeskole

– Under pandemien har vi sett to tydelige mønstre i lesertallene: Det ene er stor vekst i typiske skoleemner på grunn av mer hjemmeskole og egenarbeid. Det andre er økt lesing av artikler som forklarer tidligere tiders kriser og pandemier, og andre artikler som kan gi kontekst og forståelse til tiden vi går gjennom, sier Bolstad.

2021 markerte at det er ti år siden SNL ble reddet fra nedleggelse. Nå planlegges også lanseringen av «Lille norske leksikon», tilpasset barn og andre som har behov for enklere tekst.

Se også UiAs oppsummering fra 2020.

Her er de 10 mest leste artiklene fra UiA: