Flerkulturell faglærerutdanning

Flerkulturelle faglærere er verdifulle i den norske skolen. På UiA kan minoritetsspråklige studenter nå bygge på sin utdanningsbakgrunn for å bli faglærere.

Fawzia Chahrour, student

Fawzia Chahrour ønsker å bli lærer på fulltid. Hun tar nå Faglærerutdanning for tospråklige for å nå målet sitt.

–Jeg har utdanning innen både reiseliv, oversetting og rådgivning. Ved siden av jobber jeg som tospråklig lærer og tolk på deltid. Jeg vil bli lærer på fulltid, og valgte denne utdanningen fordi det gir meg muligheten til å jobbe med det jeg vil, sier Fawzia Chahrour. Hun kommer fra Libanon, men bor nå i Kristiansand.

Økende behov for flerkulturelle lærere

Maryann Jortveit, førsteamanuensis ved Institutt for pedagogikk ved UiA.

Det er et økende behov for flerkulturelle lærere, spesielt i forhold til flyktningene som kommer til Norge.

– Det som ofte kjennetegner elever som har norsk som andrespråk i den norske skolen er at de gjør det dårligere på skolen, de dropper oftere ut av videregående og havner ofte i spesialpedagogikken, sier Maryann Jortveit, førsteamanuensis ved Institutt for pedagogikk ved UiA.

– Det trengs ekstra tiltak for å hjelpe disse elevene. Derfor tror jeg våre tospråklige lærere kan være nyttige, sier hun.

Gir bred kompetanse

Faglærerutdanning for tospråklige er et samlingsbasert deltidsstudie som resulterer i en bachelorgrad. Ved fullført studie vil studentene ha kompetanse til å undervise i sitt morsmål, i tillegg til de fagene som inngår i utdanningen.

Gruppen består av studenter med ulik kulturell bakgrunn. Selv om mange bor i Agder-fylkene, er det også studenter fra Porsgrunn, Larvik og Bergen.

Luiza Dzhabrailov fra Tsjetsjenia og Basak Canpolat fra Tyrkia.

– Mange av oss har lærerutdanning fra hjemlandet, men den kan ikke brukes her. Derfor tar vi denne utdanningen for å få muligheten til å jobbe som lærere i Norge . Vi trives veldig godt på studiet, det er et bra miljø og vi lærer mye, sier Luiza Dzhabrailov fra Tsjetsjenia og Basak Canpolat fra Tyrkia.

Akademikere fra utlandet

De aller fleste studentene har en lengre utdanning fra sitt hjemland.

- Vi pleier å si at studiet passer for akademikere fra utlandet. Denne utdanningen gjør dem kvalifiserte til å få en fast jobb som lærer i Norge. Mange har lærerutdanning fra sitt land, men dette studiet tilfører den innsikten i vårt lovverk og pedagogiske holdning som trengs for å jobbe i den norske skolen, sier Jortveit.

Målet er at studentene i løpet av studietiden skal få styrket sin bevissthet og holdning til egen kulturbakgrunn. De skal også lære å anerkjenne viktigheten av deres oppgave som flerkulturell rollemodell og kulturformidler overfor elever, enten de har flerkulturell eller norsk bakgrunn.

Tekst og foto: Tone Mella