– Du er i kjøpsmodus 24/7

Hvilke psykologiske mekanismer påvirker vår økonomiske atferd? Det prøver forskerne i fagfeltet økonomisk psykologi å finne svaret på.

Bilde av en kvinne som sitter mellom handleposer med en datamaskin foran seg. Hun holder opp et kredittkort foran seg.
Nettbutikker bruker en rekke virkemidler for å få deg til å kjøpe mer. Illustrasjonsbilde: Pexels.com

– Du har fri vilje til å kjøpe det du selv ønsker, men i dag involverer en kjøpsprosess enormt mange virkemidler. Hvor ting plasseres i butikken og nettbutikken, hvilke preferanser du har og oppfølgingen du får er alle mekanismer som forbrukere bør være obs på, sier Ellen Katrine Nyhus.

Hun er professor i markedsføring ved Handelshøyskolen ved UiA. Denne uken samler hun 130 forskere fra hele verden innen fagfeltet økonomisk psykologi til konferanse på UiA for å legge frem de nyeste funnene på feltet.

Økonomisk psykologi er et stort fagfelt, som omfatter beslutningsprosesser, preferanser, motiver, personlighetstrekk og hvordan disse påvirker sparing, forbruk, skattebetaling, tilbud av arbeid og mer. Økonomi er i denne forståelsen ikke bare penger, men kan også være tid, atferd og sikkerhet, for å nevne noe.

Annonser overalt

Dagens nettbutikker opererer blant annet med ønskeliste-funksjoner, og når du plasserer ting i ønskelista kan du plutselig få en rabattkupong tilsendt. Venter du litt lengre kan det være du får en kupong på fri frakt. Dette er eksempler på automatiserte måter nettbutikker jobber på for å øke salget.

Bilde av professor Ellen Katrine Nyhus.

Professor Ellen Katrine Nyhus samler over 130 forskere til konferanse om økonomisk psykologi.

– I dag er du i kjøpsmodus 24 timer i døgnet. Et produkt du googlet for en uke siden kan plutselig dukke opp på alle dine sosiale medier. Internett har gitt oss enormt mange muligheter, og det er viktig å kunne forstå hva som skjer, sier Nyhus.

Økonomisk psykologi er et tverrfaglig fagfelt, med alt fra økonomer til antropologer, sosiologer og psykologer. Forskerne søker å forstå forbrukeres atferd og valg. Det vil være nyttig kunnskap for de som ønsker å påvirke forbrukere til å ta mer bevisste valg, eller for politikere som har ansvar for forbrukerpolitikken. Som for eksempel hvordan vi betaler for produkter i dag.

Smertefri betaling

– Selve transaksjonen er i dag smertefri og innebærer bare noen klikk på telefonen. Tidligere studier har funnet at mennesker reagerer annerledes når de må betale med kontanter enn når de betaler med kort, for eksempel. Det er ingen fasit her, men det er hele tiden nyvinninger som skal gjøre det lettere å betale. Det blir jo et spørsmål om hvem som tjener mest på at transaksjoner går enklest mulig, sier Nyhus.

Konferansen hun arrangerer på UiA 9.-12. juni heter International Association for Research in Economic Psychology (IAREP).