Digitalisering møter bærekraft i nytt nettverk

– Dette blir en viktig arena for å sikre at man kommer frem til de beste løsningene, sier rektor Sunniva Whittaker. UiA lanserer GoForIT sammen med åtte partnere.

Foto av Leif Skiftenes Flak
Professor Leif Skiftenes Flak ved UiAs Institutt for informasjonssystemer er en av initiativtakerne til GoForIT. (Foto: Jan Petter Thorsen, Aptum)

– Verden trenger bærekraftig omstilling, og digitalisering er en del av svaret på denne utfordringen. Men både bærekraft og digitalisering er ulne begreper og det er ikke nødvendigvis slik at digitalisering automatisk bidrar til bærekraftig utvikling. Vi vil skjære gjennom hypen og levere etterprøvbar kunnskap.

Det sier professor Leif Skiftenes Flak ved Institutt for informasjonssystemer på Universitetet i Agder (UiA), og leder for Senter for digital transformasjon (CEDIT).

Han er en av intiativtakerne når GoForIT, en arena for samarbeid mellom akademia og næringslivet, lanseres onsdag 21. april. Sammen med UiA deltar IKT-Norge, NITO, Tekna, NTNU, Microsoft, Sopra Steria, Dell, og Bouvet.

Gruppefoto GoForIT

Noen av folkene bak GoForIT (fra venstre): Mali Hole Skogen (IKT-Norge), Leif Skiftenes Flak (UiA), John Krogstie (NTNU), Birgit Krigsti (NTNU), Kristian F.L. Amlie (Bouvet), Simen Sommerfeldt (Bouvet).

Vil utvikle utdanningene

– Vi lanserer GoForIT som en plattform der mennesker med interesse for skjæringspunktet mellom digitalisering og bærekraft kan møtes og legge grunnen for praktisk omstilling i offentlig og privat sektor, sier han.

Et av målene er å utvikle innholdet i utdanningene innen IT, teknologi og innovasjon i en bærekraftig retning.

På den digitale lanseringen 21. april vil flere av samarbeidspartnerne delta for å diskutere IKT-industrien og bærekraft. I tillegg kommer kommunal- og regionalminister Nikolai Astrup.

Du kan se hele programmet og melde deg på gratis her.

Treffer UiAs strategi

UiA-rektor Sunniva Whittaker legger vekt på at å bidra til økonomisk, sosial og miljømessig bærekraft gjennomsyrer UiAs strategi.

– Vi bidrar med slik kompetanse i studieprogrammene på alle nivå innenfor blant annet informasjonssystemer og kunstig intelligens, og i stadig økende grad gjennom etter- og videreutdanningstilbudene våre, sier hun.

Whittaker ser for seg at GoForIT vil synliggjøre hvordan IKT kan brukes som et verktøy for bærekraft på ulike områder, og samtidig ha en kritisk tilnærming til hvordan innføring av nye teknologier påvirker både enkeltmennesker og samfunnet.

– Teknologien må være i menneskets tjeneste, og ikke det motsatte, sier hun.