Arbeidslivet venter

Studenter som tar siste året på lærer- og barnehagelærerutdanninga ble litt mer klare for arbeidslivet under arbeidslivsdagen på campus Kristiansand denne uken.

Studenter på arbeidslivsdag

Johanne Lauvland Høie (i midten) fikk med seg flere gode råd på veien ut i arbeidslivet under Arbeidslivsdagen for studenter som går siste år på lærer- eller barnehagelærerutdanningen.

– Det er med skrekkblandet fryd jeg tenker på at vi snart er ferdige med utdannelsen. Vi har fått god trening og vært i praksis, men det blir en ny hverdag, sier Johanne Lauvland Høie.

Hun går på lærerutdanningen og deltok på arbeidslivsdagen sammen med medstudentene. Gjennom seminar, CV-kurs og møte med arbeidsgivere skal studentene bli litt mer forberedt og stå bedre rustet til å ta fatt på arbeidslivet.

– Jeg har fått mange nyttig tips på dagens seminar, før jeg skal ut og søke jobb selv, sier Høie.

Hun er fra Askim, men vurderer å bli værende på Sørlandet og ser etter jobb i Kristiansandsområdet.

Møter arbeidsgivere

Flere kommuner og andre arbeidsgivere var på plass for å møte studentene. Anne Kristin Høyland fra Åseral barnehage forstår studentene godt. Hun var selv ferdig utdannet før sommeren, og står nå på Lindesnes-regionens stand.

– Jeg var på dette seminaret i fjor som student. Selv synes jeg det har gått veldig greit å komme ut i jobb, sier hun.

I dag deler hun av egne erfaringer fra arbeidslivet.

– Studentene er engasjerte og spør mye. Mange spørsmål går på praktiske ting som utetider og leggetider i barnehagen. Noen lurer på om det vanker noen ekstra fordeler ved å ta jobb i Åseral, sier Høyland.

Anne Kristin Høyland

Anne Kristin Høyland er tilbake på Universitetet hun gikk ut av for bare noen måneder siden. Nå jobber hun i barnehage i Åseral og deler av sine erfaringer med dagens studenter.

Jæren lokker

Kommuner som Arendal, Kristiansand og Vennesla er også på plass, i tillegg til andre barnehageeiere som Læringsverkstedet og enkelte kommuner utenfor Agder.

Livar Mellemstrand prøver å lokke studentene til Jæren. Han representerer Jærskulen som er et samarbeid mellom kommunene Klepp, Time, Hå og Gjersdal.

– Vi trenger folk og vet at i Kristiansand er det ikke så lett å få jobb. Det er tredje året vi er her og jeg vet vi fikk noen over til oss i fjor. En av dem jobber nå på samme skole som meg, sier Mellemstrand.

Livar Mellemstrand fra Jærskulen

Livar Mellemstrand fra Jærskulen vet det kan være vanskelig å få jobb i Kristiansand og forsøker å lokke studentene til Jæren.

Arbeidslivsdagen for skole og barnehage

Arbeidslivsdagen for skole og barnehage er en møteplass for studenter som snart skal søke jobb og potensielle arbeidsgivere. I tillegg holdes kurs i CV-skriving og seminar med tidligere studenter.

Tekst og foto: Morten Rosenvinge