Åpnet helsehus for fremtiden i Grimstad

– I4Helse har de aller beste forutsetninger for å gi svar på noen av de store utfordringene samfunnet står overfor, sier digitaliseringsminister Nikolai Astrup.

Digitaliseringsminister Nikolai Astrup klippet snoren under åpningen av I4Helse i Grimstad.

Forsknings- og utviklingslaboratoriet I4Helse er Universitetet i Agders svar på morgendagens helseutfordringer. Disse vil kreve økt samarbeid mellom helsevesenet, pasienter, pårørende, private bedrifter og forskere. Med I4helse blir disse samlet på ett sted.

250 gjester var samlet da det nye bygget ble åpnet fredag 30. august på Campus Grimstad.

– Teknologi og digitalisering er viktige virkemidler for å få til innovasjon, nye løsninger, bedre og enklere liv. Men helse og omsorg handler om mennesker. Teknologi er kun et virkemiddel. For å utløse potensialet må vi sette brukeren i sentrum og samarbeide på tvers av sektorer, sa digitaliseringsminister Nikolai Astrup under åpningen.

(Over: Video av konstruksjonen av I4Helse. NB: Uten lyd)

Han sa at I4Helse har de aller beste forutsetninger for å gi svar på noen av de store utfordringene samfunnet står ovenfor.

– Jeg er helt sikker på at dere vil lykkes, jeg gleder meg til å følge arbeidet fremover, og komme tilbake og høste av erfaringene dere gjør her. Til glede for Grimstad, for Agder og for landet, sa Astrup.

Miljøprofil

– Dette prosjektet er unikt i sitt slag, og vil bidra til å styrke både Grimstads og UiAs synlighet som samskapingsarenaer, sa Sunniva Whittaker, rektor ved Universitetet i Agder, under åpningen.

Sunniva Whittaker, rektor ved Universitetet i Agder, under åpningen.

Hun la vekt på at I4Helse skal bidra til innovasjon ikke bare når det gjelder utvikling av ny helseteknologi, men også i nye måter å samhandle på tvers av faggrenser og sektorer.

Selve bygningen I4Helse er oppført av Ugland eiendom. Bygget har 21 energibrønner som er 250 meter dype, og 900 kvadratmeter solceller på taket. Til sammen produserer bygget rundt 80 prosent av sitt eget energibehov.

– I tillegg til å være nyskapende i sitt innhold, er bygget også et miljøprosjekt som vi kan være stolte av, sa Whittaker.

I talen trakk hun frem hvordan de fire I-ene i I4Helse står for idé, involvering, innovasjon og implementering.

– Vi har levert på de tre første i-ene. Det er nå det mest spennende arbeidet begynner, og vi gleder oss til fortsettelsen, sa hun.

Styrker norsk helsenæring

Inger Holen er direktør for I4Helse AS. I talen la hun vekt på at selskapet er etablert for å styrke samarbeidet med næringslivet.

– Dette er et samarbeid som den nye helsenæringsmeldingen har pekt på som avgjørende for å styrke norsk helsenæring. Til beste for pasienter og brukere, for verdiskaping i Norge og med ambisjoner om å ta en global markedsandel, sa Holen.

Les også kronikken «Slik løser Agder morgendagens helseutfordringer».

– En stor dag

Nina Mevold fra Sørlandet sykehus la vekt på hvordan I4Helse tilbyr en kunnskapsbasert arena for utvikling av helsetjenestene.

– Den samler viktige aktører, på tvers av helsetjenester og forskningsinstitusjoner. På tvers av helsesektoren, med både kommuner og sykehus. Og ikke minst på tvers av offentlig og privat sektor. Vi er aktører som allerede har et utstrakt og godt samarbeid om e-helse. Og som er motivert for enda mer og tettere samarbeid, sa hun.

Inger Holen, administrerende direktør I4Helse AS, under åpningen.

Ordfører i Grimstad Kjetil Glimsdal kalte åpningen for I4Helse for «en stor dag».

– Her på Agder står vi i en unik posisjon når det gjelder samarbeid om velferdsteknologi og innovative løsninger i helsesektoren. Her har vi vært veldig gode og helt i front – sammen. Derfor representerer jeg i dag alle agderkommunene og begge fylkeskommunene. I4Helse gir oss gode forutsetninger til å være ledende fortsatt, sa han.

Glimsdal fortsatte med å snakke om hvordan I4Helse legger til rette for at det kan utvikles praktiske brukervennlige løsninger.

– Ikke bare velferdsteknologi, men også innovative løsninger på organisering og struktur i helsetjenestene våre. Dette trenger vi, hvis vi skal klare å holde oppe god kvalitet på helsetjenestene vår framover – med de store utfordringene som ligger foran oss, sa han.

(Over: Gjestene fikk blant annet demonstrert roboten fra Halodi som hjelper Berit Hagen med ulike aktiviteter.)

Tine Sundtoft, påtroppende fylkesrådmann for Agder fylkeskommune, snakket om at alle skal være i stand til å leve sine liv og ta vare på seg selv så lenge som mulig.

– Agder har samlet seg om store mål frem til 2030. Agder skal bli en miljømessig, sosialt og økonomisk bærekraftig region. Dette bygget har svar på mange av de utfordringene vi har foran oss. Agder har klart å knekke samarbeidskoden. Sammen kan vi løse de enorme utfordringene Agder, Norge og verden står overfor, sa Sundtoft.

Kunst på I4helse

Bygget I4Helse er utsmykket med kunst av to kunstnere som begge var til stede under åpningen. Marius Martinussen har laget verket «Index» som består av to malerier malt direkte på vegg i en abstraksjon av geometri og lys.

Den andre er Regien Cox, som har laget verket «Begynnelsen – De kracht van de liefde». Oversatt fra nederlandsk betyr det «kjærlighetens kraft». Verket er hentet fra serien «Pathways – stories of memories», og tar utgangspunkt i en garasjeport.